Tidligere denne uken skrev DN om etableringsrushet i apotekbransjen. Mens mange andre bransjer har begynt å bremse antallet nye fysiske butikker, etablerte de store apotekkjedene over 30 nye apoteker i fjor.

I de nye nett-apotekene har det derimot gått langt roligere for seg enn de største optimistene hadde forespeilet.

Den største kundegruppen, som er i alderen 65 og oppover, er ikke de mest ivrige på netthandel.

Ny nettaktør

Da myndighetene åpnet for å hente ut resepter på nettet for tre år siden, var det ventet at nye aktører kunne komme inn og ta en posisjon.

Nyetablerte Komplett apotek, eid av Stein Erik Hagens Canica, gikk høyt ut med en ambisjon om å ta fem prosent av markedet i løpet av fem år. Det tilsvarte milliardomsetning.

– Vi tror nettapoteket blir en "game changer", sa daværende Komplett-sjef Ole Vinje i 2016.

Ved Kompletts hovedkontor i nærheten av Torp lufthavn i Sandefjord ble det bygget opp et nytt fagmiljø i konsernet som var mest kjent for forbrukerelektronikk.

For å oppfylle de strenge kravene til netthandel med reseptvarer, måtte Komplett også åpne et fysisk apotek selv om selve forretningskonseptet er hjemlevering av apotekvarer. Til og med en ventestol måtte settes fram for å oppfylle regelverket om et fysisk apotek.

Har fortsatt steintro

Så langt har ikke Kompletts ambisiøse plan gått i oppfyllelse. Komplett Apotek ligger godt bak skjema om milliardomsetning.

De tre store apotekgrupperingene Apotek 1, Vitus/Ditt Apotek (underlagt Norsk medisinaldepot) og Boots er blitt forskånet fra konkurransen fra nye, aggressive netthandelsaktører og har beholdt sin posisjon.

I fjor var omsetningen til Komplett apotek 130 millioner. Først andre halvår i år har Komplett Apotek kalkulert med overskudd.

Nå er tidsplanen til justert.

– Vi har lagt opp en plan som skal gi oss en milliard i omsetning, men tidsplanen er utsatt. Det tok lenger tid enn forutsatt før resepter ble tilgjengeliggjort på nett. Ting har tatt lenger tid enn vi har trodd, og vi er minst ett år forsinket, sier kommersiell direktør Geir Eide i Komplett apotek.

– Det tar tid å endre folks vaner. Resepter er noe annet enn å selge hårshampoo.

Eide mener apotek-kjedene ikke har ønsket å flytte omsetningen over på nettet og ha holdt igjen på markedsføringen.

– Vi har steintro på at det vil ta av på et tidspunkt, sier Eide og viser til det svenske nettapoteket Apotea.

Tallene var drømmer

Et par av de etablerte apotekkjedene kom også på banen med eget nettapotek, deriblant Apotek 1.

Apotek 1-sjef Øyvind Winther mener at Kompletts kalkyler var urealistiske.

– De tallene var mer drømmer enn realisme. Vi tok ikke tallene deres på alvor, sier Winther som er mer avventende til utviklingen innen netthandel av apotekvarer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Det finnes bare gründere og kvinnelige gründere
Språkviter fastslår at en type gründer ikke eksisterer i norske aviser
01:36 Min
Publisert: