Mandag formiddag ventet administrerende direktør Harald Bredrup i Macks Ølbryggeri på Langnes flyplass i Tromsø på et forsinket fly til Oslo før møte med Rema mandag kveld.

– Næringsministeren og forbrukermyndighetene må se på hva som blir effekten av en strategi der små selskaper skvises ut, sier Bredrup.

I helgen ble det kjent at Rema har inngått en bestevennsavtale med Carlsberg. Ledelsen i Nord-Norges største bryggeri, Mack, frykter at deres produkter forsvinner fra Remas hyller og at det vil få alvorlige konsekvenser for ølbryggeriets 120 ansatte.

Gal adresse

I Næringsdepartementet understrekes det at Macks ledelse ikke må henvende seg til dem.

– Dersom Mack mener at dette er et tilfelle av misbruk av markedsmakt, i strid med konkurranseloven, må de henvende seg til Konkurransetilsynet. Departementet tar ikke stilling til slike spørsmål på generell basis, skriver kommunikasjonssjef Trond Viken i Næringsdepartementet i en epost.

«Truffet en nerve»

En rekke reisende kommer bortom Bredrup for å ønske han lykke til i ølkampen mot Rema. Mack har fått stor støtte blant annet på sosiale medier etter at selskapet ba nordlendingene om å bruke sin forbrukermakt mot Rema da det søndag ble kjent at flere regionale bryggerier mister hylleplass hos Rema.

– Det er åpenbart at vi har truffet en nerve. Det beviser at øl er et produkt folk knytter sterke følelser til, sier Bredrup om meldingene der mange tusen nordlendinger sier de vil boikotte Rema om Rema dropper Mack.

«Helt ødeleggende»

Bredrup mener det er vanskelig å stole på Rema, etter at de to ganger på kort tid har opplevd at Rema uten forvarsel kutter avtaler om nasjonal distribusjon.

– Å bli en kasteball slik det skjer nå er ikke bra for oss. For en liten bedrift er en slik oppførsel helt ødeleggende. Det gjør det vanskelig å stole på Rema, sier Bredrup.

Han mener saken om hvilke selskaper som skal få lov til å levere produkter til de tre store matvarekjedene reiser viktige politiske spørsmål som både regjering og andre politikere bør se nærmere på.

– Jeg er ekstremt skuffet over at de store dominerende aktørene ikke ser og tar ansvar for den situasjonen de skaper i bransjen. Når du har et marked med tre store aktører, så forutsetter det at de tre opptrer ansvarlige, sier Bredrup.

«En tåkelegging»

Ledelsen i Rema understreker at matvarekjeden skal ha mere lokalt øl i butikkene i år enn i fjor.

– Det som skjer er en tåkelegging fordi vi er i forhandlinger. Vi skal gå fra 49 nasjonale ølsorter til 43. Det er fordi vi ønsker åpne opp for 19 mikrobryggerier, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema.

Hun legger til at Rema ønsker å selge sterke lokale ølmerker i butikkene.

– Vi skal selvsagt selge Hansa i Bergen og i hele Hordaland, Aass i Drammen-distriktet, CB i Sør-Norge, og håper at kundene skal finne Mackøl i våre butikker i nord. Men det er opp til Mack.

– Så dere mener Mack priser seg for høyt?

– Ja, og det er der saken står. Vi må ta hensyn til våre kunder. De er opptatt av de laveste priser. Det er vårt dna, sier Fossum.

Mack har i ett år inngått i det nasjonale sortimentet til Rema.

– Solgte dere ikke så mye Mack-øl da?

– Nei, vi gjorde ikke det, sier Fossum.

«Grådigheten»

Mack-sjefen reagerer også på at Rema lar Carlsberg få mer hylleplass på bekostning av regionale bryggerier som Mack.

– Grådigheten til Carlsberg har tatt overhånd. Ingen andre bryggerier kan matche Carlsberg. Når de bruker sine økonomiske muskler får de all makt. Bare et forbrukeropprør kan stoppe dette, sier Bredrup.

Er overrasket

Ledelsen i leskedrikkselskapet Ringnes, som eies av Carlsberg, skjønner ikke Bredrups utfall mot Carlsberg.

– Vi er overrasket over reaksjonen vil vår bryggerikollega. Valg av hovedsamarbeidspartner er den strategien Rema har valgt, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes.

Han skjønner ikke hvorfor Bredrup mener Carlsberg er grådige.

– Grådigheten får stå for hans regning, sier Bruusgaard.

Bredrup vil ikke si så mye mer om forhandlingene med Rema på møte mandag kveld, men forteller at Mack ikke kan gi seg i denne saken.

– Vi har enda ikke sett alle konsekvensene av Remas beslutning. For oss er vårt utgangspunkt at vi ønsker å kunne gi forbrukerne de produktene de kjøper fra oss i dag, sier Bredrup. (Vilkår)