Tomme butikkhyller og butikker som måtte selge med tap for å henge med. Tilsvarende uke i fjor var den store priskrigen godt i gang med enkeltvarer ned mot én krone.

Bunnpris-eier Christian Lykke tror det blir priskrig på de mest aktuelle julevarene i år også, men han er usikker på hvor tøff den blir.

– Spørsmålet er om surkålen vil koste én eller fire kroner. I fjor virket etterspørselen å være ustoppelig. Jeg er sikker på at noen må ha spist grøt og surkål til langt ut i juni, sier han.

Lykke påpeker at alle grupperingene for lengst har bunkret opp med surkål og andre juleprodukter som uansett skal ut.

For Bunnpris, som er den minste av dagligvaregrupperingene, kan priskrigen bli forskjellen på overskudd og underskudd.

– Alle kjedene har rustet seg med hver sin krigskasse som de bruker hvis de blir tvunget til det, sier Lykke.

I fjor ble bikkja til svigerfaren hans foret med ribbe til 19,90 kroner per kilo.

– Fjoråret ble det en lærepenge, og det ble dyrt for alle. Ingen ga seg, selv om det gjorde vondt, sier Lykke.

Han mener det er en gruppepsykologi som ligger bak priskrigen.

– Det virker som en terrorbalanse. Hvis én setter ned prisen, så setter alle ned.

Rammer inntjeningen

Også Norgesgruppens toppsjef Runar Hollevik er usikker på om vi får se de samme ekstremprisene som i fjor.

– Det er umulig å si noe om. Kampen om å få kundene i butikken er knalltøff, og vi må være forberedt på hva som helst, sier Hollevik.

– Noen må vel være først ute med å tromme i gang årets priskrig?

– Det vil være opp til kjedene våre, for der er ikke jeg så tett på. Kjedene har ulike forutsetninger og gjør egne strategiske valg.

I fjor gikk mange varer ut for under innkjøpspris.

– Vi håper å unngå å selge varer betydelig under det vi har kjøpt dem inn for, men dette kommer selvsagt kundene til gode.

– Er du redd for inntjeningen i desember, som vanligvis er den sterkeste salgsmåneden?

– Desember er en god salgsmåned, men har pressede marginer i hele verdikjeden. Det er viktig å vinne forbrukeren.

Matbørs-korg styrer

Mye av posisjoneringen skjer i forkant av VGs matbørs, som pleier å teste et utvalg julevarer i desember. 

Coop-sjef Geir Inge Stokke.
Coop-sjef Geir Inge Stokke. (Foto: Fredrik Bjerknes)

Også Coop-sjef Geir Inge Stokke er forberedt på at årets priskrig kan få ekstreme utslag. Lavpriskjeden Extra har de siste par årene utfordret Rema og Kiwi i kampen om å være billigst.

– Vi følger med på dette hele tiden og overvåker konkurransen. Hvis noen korrigerer, følger vi med.

– Blir det dere som drar i gang i år?

– Vi kjører vårt planlagte løp for å bli best på pris, svarer Stokke.

Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum kommenterer prisutviklingen på denne måten:

– Vi følger til enhver tid markedet og konkurrenter, og prisene våre justeres gjennom året ut ifra markedet, konkurrentene og sesongene, skriver Fossum i en epost.

Handler om flaks

Selv om kjedene bruker store ressurser til å overvåke hverandre, mener Christian Lykke det til syvende og sist handler om flaks for dem som stikker av med seieren i pristestene.

– Hva smerter mest for en kjøpmann når varene går ut så billig?

– At alt gikk ut til de første kundene, og at det ikke ble noe igjen til de andre som kom etterpå. Noen spurte «hva har dere til én krone» og handlet ut fra det, sier Lykke.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.