2018 ble et nytt rekordår for det som er blitt Norges største kjede for take away-pizza. Pizzabakeren økte omsetningen med 12,4 prosent til 1,13 milliarder kroner.

Daglig leder Jan Henrik Jelsa omtaler resultatet som «hyggelig».

– Vi øker inntektene med 124 millioner kroner. Det begynner å bli store tall, så prosentvis økning går litt ned. Vi er vant til en vekst på over ti prosent, men det skal godt gjøres å fortsette med det, sier Jelsa, som var en av de fire gründerne som startet opp selskapet i 2003.

Merker ikke Dominos

Veksten kommer i et marked hvor konkurransen er knallhard. Den utenlandske pizzagiganten Dominos kjøpte opp smulene etter Dolly Dimples i 2017, og har som mål å bli størst i Norge på pizza.

– Merker dere mye til økt konkurranse?

– Nei, altså, konkurranse er det hele tiden. Det er ikke annerledes nå enn det har vært. Det er klart Dominos kjører det som må være et tøft løp for dem, men jeg føler ikke det påvirker oss i nevneverdig grad. Vi tenker ikke så mye på det, sier rogalendingen.

Pizzabakeren er basert på en franchisemodell, som betyr at de mange pizzabakerne tar risikoen og overskuddet for egen drift, men at de betaler en avgift til morselskapet.

Jelsa sier deres mange flinke pizzabakere er en del av nøkkelen til suksessen.

Satser i utlandet

Pizzabakeren har vært lønnsom fra et tidlig tidspunkt, og eierne er for lengst blitt millionærer. Også i fjor leverte pizzakjeden en margin som konkurrentene kan drømme om.

Resultatet økte med 15 prosent til 77,5 millioner kroner.

– Nei, konkurrentene våre klarer ikke å levere tilsvarende marginer, så vi gjør tydeligvis noe riktig. En driftsmodell basert på franchise er en hyggelig modell, det gjør at vi ikke trenger et driftsapparat. Vi velger enkle løsninger. Vi er kostnadseffektive, sier Jelsa.

Pizzasbakeren planlegger å utvide til 185 enheter i Norge innen utgangen av året, og da begynner de å stange i taket i det norske markedet.

Derfor har de nå begynt å satse i utlandet. De er godt i gang i Sverige, hvor deres 16 enheter har levert en god omsetningsutvikling.

– Vi har åpnet en enhet i Irland, og nummer to kommer i høst. Så har vi en i Danmark, en i Spania og en i Kina. Sistnevnte har vi ikke så store ambisjoner for. Så skal vi åpne en i USA, av alle steder, fortsetter Jelsa.

16 år med oppgang

Han forteller at akkurat den satsingen i Kina var litt på sidelinjen av det de ellers driver med.

– Kina er en hyggelig historie, men det er svært langt vekk både i avstand og kultur. Vi har ikke investert noe og tar dermed ingen risiko, men det er hyggelig om de får til noe, sier Jelsa.

Pizzabakeren er avhengig av en partner i landene de går inn i, de åpner aldri på egen hånd i utlandet.

– Det er en plan i utenlandssatsingen, men mange ganger er det tilfeldigheter som gjør at vi treffer de aktuelle partnerne, sier pizzamillionæren.

– Hvordan er det å jobbe med å selge pizza?

– Jeg synes det er kjekt. Det har det vært i mange år. Vi hadde trodd vi ville oppleve at det ble litt tøffere. Foreløpig synes vi det har gått veldig bra. Vi har hatt 16 år med en kurve som har gått rett oppover, og til neste år passerer vi 1,2 milliarder i omsetning, sier Jelsa. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.