– Jeg er for konkurranse, og for forenkling. Men jeg tror ikke politikerne har overskuet konsekvensen av å heve grensen for moms- og tollfritak på netthandel, sier investor Bjørn Rune Gjelsten.

Gjelsten Holding eier 130 Kid Interiørforretninger og Sport 1 med 190 franchisedrevne forretninger. Butikkene omsetter for tre milliarder kroner. Nå har han tre ­kjøpesentre under bygging. Prisen er fire milliarder kroner.

Handel og logistikk

Nå drøfter regjeringen og sam­arbeidspartiene KrF og Venstre om nettkjøp fra utlandet skal slippe moms når verdien er inntil 500 ­kroner, mot i dag 200. Regjeringen har samtidig foreslått å sette tollgrensen opp fra 1000 til 3000 kroner i budsjettforslaget for 2015.

Gjelsten advarer mot at handel og næringsliv skal rope «ulv» i utide. Han har dessuten sans for et uttalt og åpenbart motiv bak regjeringens forslag – nemlig å spare byråkrati og relativt store håndterings- og avgiftskostnader på små netthandler utenfra.

– Men det er vel 350.000 ansatte i handelen. Regjeringens forslag om å øke avgiftsgrensen – fritaket – opp til 500 kroner, er en kjempeutfordring for arbeidsplassene i norsk varehandel. Vi tilpasser oss selvfølgelig netthandel, det må vi. Intensjonen, at varene skal bli billigst mulig for forbrukerne, synes jeg er positiv, men en konkurransevridning og favorisering av utenlandske på bekostning av norske arbeidsplasser, synes jeg er urimelig. Jeg tror ikke politikerne har tenkt helt ut hvilke virkninger som kan komme. Det man har bommet på, er å tro at en liten økning fra 200 til 500 kroner er marginal. Men i vår sportskjede koster nesten 90 prosent av artiklene under 500 kroner, i Kid over 90 prosent. Størsteparten av sortimentet rammes, sier Gjelsten.

Han tror selvsagt ikke at all butikkhandel blir borte, men en betydelig del og han mener titusener av arbeidsplasser kan være truet på sikt.

I Gjelsten-selskapenes analyser ligger flere bekymringer enn butikksalget. Investeringene i bygg og i butikk-logistikk får også momsutfordringer. Eksempler er milliardinvesteringer i nye kjøpesentre på Bekkestua i Bærum, Åsane ved Bergen og i Sandnes, som alle skal åpne i år.

Distrikts-død?

– Handelssentrene hadde vi nok bygd uansett, men vi hadde bygd dem annerledes. I disse dager bygger vi også nytt distribusjonsanlegg til Kid Interiør på Lierstranda ved Drammen. Det er på 15.000 kvadratmeter, koster mellom 200 og 300 millioner kroner og får rundt 100 arbeidsplasser. Med regjeringens forslag burde vi ha bygd 50–60 prosent av kapasiteten vi har lagt opp til, og bygd et tilsvarende anlegg i Sverige. Kid har endel netthandel, og den er voksende, sier Gjelsten.

Gjelsten – opprinnelig romsdaling – tror i tillegg at den blå regjeringens moms-minus ville bli ekstra belastende for distriktene.

– Min hjemkommune Vestnes har et fint lite kjøpesenter. For min far i 80-årene er besøket dit, en kaffekopp på kafeen, og samtale med gamle kamerater om hvor gode fotballag var før, svært viktig. Slike sentra har gjerne en solid matbutikk, fem seks mindre butikker i andre bransjer. Disse siste, de små, er ekstra sårbare for tap i omsetning. Det ser vi. Blant våre butikker har de også, relativt, flest deltidsansatte som risikerer å miste jobben, sier Gjelsten.

– Så hva er løsningen når du både har sympati for forenkling og sparing for forbrukerne og bekymring for norsk handel? Kanskje et enkelt, fast avgiftsbeløp for liten netthandel?

– Svaret har jeg ikke klart nå. Men jeg synes politikerne bør utsette saken, og ta seg tid til å gå grundig gjennom konsekvensene, sier han.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: – Er du virkelig seriøs?

200-kronersgrensen er ikke fra 1975

Sjeføkonom ut mot momsfri netthandel