Fra før er metoder mot kasting av mat (matsvinn) satt i system i dagligvarehandelen, og nå følger serveringsbransjen etter.

Denne uken går startskuddet for et større samarbeidsprosjekt der konkurrenter som Scandic og Choice nå skal samarbeide for å kaste mindre mat.

Da Scandic Fornebu kjørte et pilotprosjekt i samarbeid med Matvett i sommer, ble det avdekket et årlig innsparingspotensial på 200.000 kroner på dette ene hotellet.

– Vi har allerede jobbet målrettet over tid for å få ned matsvinnet. Piloten på Scandic Fornebu viste at det var mulig å få ned svinnet ytterligere med så mye som 50 prosent, sier Morten Malting, som er direktør for mat og drikke i Scandic Hotels Norge.

Initiativet «Kutt Matsvinn 2020» har som mål å få med mange aktører fra store og små hoteller, restauranter og kantiner i å kutte matsvinn med 20 prosent.

For Scandic tilsvarer det at det skal kastes 150 tonn mindre mat og en potensiell besparelse på åtte millioner kroner.

– Det tror jeg absolutt vi skal klare, sier Malting.

Måler tallerkenene

Allerede i 2011 begynte Scandic å måle svinnet, og i tiden som fulgte er det blitt jobbet enda mer målrettet ved å veie matmengden som kastes fra buffeten og gjestenes tallerkener. Veiemetoden har gitt mer kunnskap om hvor det er mulig å få bukt med matkastingen.

– Nå vet vi nøyaktig hva som kastes og kan gjøre riktige innkjøp og produksjon, sier Malting.

Etter at Rica, som er kjent for sine fyldige frokostbuffeter, ble innlemmet i kjeden, er svinnprosjektet ytterligere intensivert.

– I samarbeid med Matvett har vi funnet en måte å jobbe smartere på, sier Malting.

I perioden 2010–2015 ble matsvinnet i Norge totalt redusert med 12 prosent per innbygger, og nå er altså neste steg serveringsbransjen. 

– Her er det stort potensial og effekten blir større ved at konkurrerende aktører samarbeider, sier Anne Marie Schrøder i Matvett som er mat- og serveringsbransjens selskap for å forebygge matsvinn.

Hun mener veiing er en effektiv metode for å bevisstgjøre serveringsstedene og på sikt redusere matsvinnet.

– Den viktige fellesnevneren for måling er gram svinn per gjest. Svinnet skal måles både på kjøkkenet, fra serveringen og gjestenes tallerkener. Det gir en pekepinn på hvor det er mest svinn.

Schrøder tror også bedre kommunikasjonen med gjesten kan gi en effekt.

– Det er lov å smake seg frem og forsyne seg flere ganger. Man spiser på en annen måte og koser seg like mye, sier hun.

Hun mener det er bedre at gjestene får med seg restene hjem enn at maten blir kastet

– Ved å tilby doggie bag uten at gjesten spør, kan matsvinnet reduseres, sier Schrøder.

Det var Norgesgruppen, som eier grossisten Asko, som tok initiativ til matsvinnprosjektet som skal innføres i hele serveringsbransjen.

– Våre 12.000 kunder har en forventning om at vi er med på denne utviklingen. Når vi har kick off denne uken, er ambisjonen å få med halve bransjen på initiativet for å redusere svinnet med 20 prosent, sier Bjørn Stangjordet, ansvarlig for kategori og innkjøp mot serveringsbransjen i Norgesgruppen. 

Tror gjestene vil bidra

Malting i Scandic Hotels tror ikke gjestene vil reagere når de tross alt har betalt for å forsyne seg i buffeten.

– Vi ønsker ikke at gjestene skal spise mindre. De skal få spise så mye de vil, men vi oppfordrer til å gå flere ganger. Vi håper å bidra til å forandre gjestenes grunnholdninger. Vi opplever gjestene som mer miljøbevisste og mer opptatt av bærekraft og sunnhet. Mat skal lages med kjærlighet og skal spises, ikke kastes. Jeg tror også de vil bidra.

– Vil mindre svinn gi lavere priser?

– Det vil i alle fall gi et bedre produkt for gjestene, og i det lange løp kanskje også reduserte priser.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.