- 2013 blir et tøft år for reiselivsnæringen i Norge. Vi spår nullvekst, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Med vedvarende økonomisk nedgang i Europa og sterk norsk kronekurs, sliter turoperatører som selger ferier i Norge.

- Nå må det tenkes nytt og vi må skjerpe oss på flere områder, for konkurransen er knallhard, understreker Tuftin.

Innovasjon Norge spisser nå markedsinnsatsen ytterligere. For første gang går de inn og satser mot India og Brasil.

- Det er en langsiktighet i dette, men vi må begynne nå for å være med på utviklingen. Disse to landene har et enormt potensial, i Brasil satser vi mot øvre middelklasse og de nyrike. Brasilianerne har god inntekt, er nysgjerrige på nye opplevelser og liker å reise. Vi har stor tro på at mange av dem vil feriere i Norge fremover, sier reiselivsdirektøren.

Og det kan være et smart trekk å rette innsatsen inn mot de såkalte BRIK-landene (Brasil, Russland, India og Kina):

- De store vekstmarkedene i Asia vil få en kraftig vekst i middelklasse og overklasse i årene fremover, og vi ser allerede nå at pengesterke turister blant annet fra Kina, Indonesia og India drar på ferie med store shoppingbudsjetter, sa reiselivsdirektør Hilde Charlotte Solheim i Virke til DN.no like før jul.

Les hele saken her: - De vil støvsuge verden for luksusvarer

 

Svir av masse penger
De kinesiske turistene som kommer til Norge legger igjen store beløp. Og til tross for at forholdet mellom Norge og Kina fortsatt er anstrengt etter fredsprisbråket for to år siden, økte antall kinesiske turister til Norge ifjor.

- Riktignok var økningen svak, men i forhold til den situasjonen vi er oppe i, er vi fornøyd med en økning i det hele tatt, sier Tuftin.

For også ifjor var det Asia som markerte seg med en stor prosentvis økning i kommersielle gjestedøgn, selv om dette er mindre markeder målt i volum. Sør-Korea har hatt en vekst på 62 prosent siden 2010. Kina og "Asia ellers" kan vise til en vekst på henholdsvis 38 og 29 prosent i samme periode. Russland har hatt en vekst på fem prosent i antall gjestedøgn så langt i år. Fra Sør-Europa er - ikke overraskende - tallene røde.

- Asiater legger igjen mellom 2000 og 2500 kroner i Norge hvert døgn de er på ferie her, så de bruker mye penger, sier Tuftin.

Gode flyforbindelser = flere turister
- Vi har helt klart merket en økning i turisttrafikken fra Asia etter at Qatar Airways startet med direkteruter mellom Oslo Lufthavn Gardermoen og Doha, og vi merker også at direkteruten til Thai Airways til Bangkok trekker flere asiater til Norge. Nå venter vi spent på hvordan utviklingen blir når Norwegian starter opp sin lavprissatsing til Bangkok. Jeg er sikker på at vi vil merke det på turisttallene våre. Vi håper Norwegian kan fly flere pengesterke asiater hit til landet, sier han.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har selv uttalt at han har tro på at flere asiater vil reise til Norge i årene fremover.

Selskapet skal fly fra Oslo til både New York og Bangkok tre ganger i uken fra månedsskiftet mai/juni i år. Og de neste årene håper Norwegian å presentere enda flere langdistansedestinasjoner.

Les mer: Skal fly til New York for 1829 kroner

Men kineserne er ikke fornøyde
Til tross for at antall kinesiske turister til Norge øker, er disse turistene de minst fornøyde med oppholdet her. Bare 41 prosent sier i en undersøkelse at de er fornøyde, mens så få som 12 prosent er meget godt fornøyd.

- Jeg aner ikke hvorfor, sier Per-Arne Tuftin.

Kanskje en del av grunnen kan være at shoppingtilbudet er for dårlig, antyder han på spørsmål fra DN.no.

Kinesiske turister reiser i økende grad rundt i Europa og har shopping som en av sine hovedaktiviteter. Ifølge Euromonitor er 95 prosent av kinesere i Louis Vuitton-butikker i Paris på organiserte turer. Shoppingbudsjettet deres er stort.

- Kinesere er opptatt av luksusvarer og i sitt eget land har de en luksusavgift på 30 prosent på merkevarer. Derfor blir det billigere for dem å shoppe luksusvarer i utlandet. I tillegg stoler de ikke på at luksusvarer i Kina er ekte varer, de stoler mer på luksusshopping i land utenfor Kina, sier reiselivsdirektøren.

Han påpeker at det i dag finnes få luksusvarebutikker i Norge, selv om de få som finnes går så det suser økonomisk.

- Nå skal det jo bli et oppsving i luksusmarkedet i Oslo i årene fremover, så dette kan kanskje bidra til å trekke flere asiater til Norge, sier Per-Arne Tuftin.

Det globale salget av luksusprodukter var ventet ifølge Euromonitor å komme opp i 302 milliarder dollar eller nesten 1.725 milliarder kroner i 2012 - fire prosent mer enn året før.

Les også: Luksusboom i Norge: Nå får Oslo sitt "fashion district" (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.