- Tilleggsytelser er en viktig inntektskilde for oss, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DN.no.

Regnskapet for 2012 viser at lavprisflyselskapet tjente 11,1 milliarder kroner på passasjertransport og nærmere 1,5 milliarder på såkalte tilleggsytelser (ancillary revenue) dette året. 2013-tallene er ennå ikke klare. Ifølge konsulentselskapet IdeaWorks Company anslår de at flyselskapene i 2013 kan inntektsføre i alt 42,6 milliarder dollar (268 milliarder kroner) på salg av tilleggsytelser.

- Vårt mål er å gi de reisende så billige flyreiser som mulig, og da er det avgjørende å la kundene selv bestemme hvilke tilleggstjenester de ønsker og har behov for utover flybilletten. Mange velger å fly kun med håndbagasje, velge sete ved innsjekk, avstå fra kaffe, og heller bruke reisebudsjettet på andre ting. Vi mener det er urettferdig at du skal betale for sidemannens kaffe og bagasje når du selv har valgt å ikke betale ekstra for disse tilleggstjenestene, sier Sandaker-Nielsen.

Også på langrutene til USA og Thailand kan du i dag "skreddersy" din egen reise med Norwegian. Flybilletten kan strippes ned til kun selve reisen, men vil du ha med innsjekket bagasje, reservere sete og spise måltider ombord, må du betale ekstra for dette. Hodetelefoner og pledd selges også ombord.

Innfører nye regler for å konkurrere bedre
Forretningsmodellene hos de tradisjonelle nettverksflyselskapene har også endret seg de siste årene. Mange flyselskaper har innført nye regler for bagasje og setereservasjon på de billigste billett-typene for å kunne konkurrere med tilsvarende produkter fra lavprisflyselskapene.

SAS introduserte i desember ifjor muligheten for å reservere ettertraktede seter på SAS Go på langdistanserutene.

- I SAS har vi tro på at reisen kan gjøres enklere. I en enklere reise inngår den servicen som kunden umiddelbart har behov for og ikke behøver å forholde seg til - den skal bare være på plass. Hvis kunden har ekstra eller spesielle krav til reisen, kan de velge dette etterpå. Ifjor ga vi for eksempel kundene mulighet for å kjøpe lounge-tilgang når de sjekker inn på hjemmesiden vår. Og nå har vi gitt kundene mulighet til å velge favorittplasser på flyet når de reiser oversjøisk, sier Joakim Landholm, kommersiell direktør i SAS, til danske Check-in.dk.

Gjennom det globale GDS-distribusjonssystemet Amadeus selger 22 flyselskaper tilleggsytelser på 63 markeder. SAS, Lufthansa, Austrian og Icelandair er blant de nye kundene.





Les også: Kraftig underskudd for Ryanair

<b>Fagforeningstopper til Oslo for å kjempe mot Norwegian</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.