Her er arvtakeren etter superbilen Zonda, fra den bittelille italienske produsenten Pagani.

Arvtageren heter Huayra, og kan definitivt plasseres i samme segment. I følge mannen bak bilmerket, Horacio Pagani selv, består bilen av over fire tusen deler, og da er ikke motor og girkasse inkludert. Utviklingen har tatt syv år, og ble påbegynt samme år som Zonda S Roadster ble introdusert.

Store bilder:

Selv om Pagani sier det er en helt ny bil, har den en rekke kjente trekk fra Zonda, sjekk for eksempel de fire sentralt plasserte enderørene bak.

 

Motoren kommer som på forgjengeren fra Mercedes' motorforedlere i AMG. V12-motoren på seks liter skal ved hjelp av bi-turbo utvikle over 700 hestekrefter og gir et dreiemoment på 1100 newtonmeter. Med en vekt på 1350 kilo skal dette gi bilen en toppfart over 400 km/t. Girkassen er av typen syvtrinns sekvensiell og tverrmontert.

Bilen er 460 centimeter lang, noe som er syv centimeter lengre enn forgjengeren. Det skal visstnok være bedre plass i kabinen, som er flyttet noe bakover. Den midtmonterte motoren sørger for en vektfordeling på 44 prosent foran og 56 prosent bak.

Navnet betyr "Gudenes vind", altså en litt kraftigere blest enn andre bilmerkers vinder, som eksempelvis "Passat".

Vi gleder oss til å se bilen i levende live under bilutstillingen i Geneve i starten av mars. Der kommer også en helt ny konkurrent fra Lamborghini til å få sin premiere, samt en ny fireseters superbil fra Ferrari.

Les også: Pagani banker Ferrari (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.