Motoren har blitt mindre, på alle sett og vis, men det gjør ikke bilen mindre heftig.

Enkelte vil nok savne den gamle femliters V10-motoren som satt i forrige generasjon av den heftige, og svært tunge, familieraceren, men downsizingen av motoren har gjort ytelsene bedre enn før.

Den nye V8-eren på fire liter yter ved hjelp av twin-turbo 560 hestekrefter. Det er riktignok 20 hestekrefter mindre enn bilen den erstatter, men samtidig har akselerasjonstiden fra null til 100 km/t gått fra 4,6 til 3,9 sekunder. Det er halvsekundet raskere enn den like sterke BMW M5, og ligger på nivå med den heftigste Porsche Panamera Turbo S, og Audis egen superbil R8 med V10-motoren. Det sier ganske mye om hvor heftig denne stasjonsvognen er.

Les test av BMW M5: Hør lyden av 560 sinte, tyske hester

Et dreiemoment på 700 newtonmeter mellom 1750 og 5500 omdreininger burde sørge for at du aldri mangler krefter.

 

Toppfarten er på 305 km/t, og for en gangs skyld ikke elektronisk begrenset, slik de tyske premiummerkene pleier å gjøre. Vel og merke hvis du velger "Dynamic plus"-pakke.

Men det er ikke bare motoren som har blitt mindre, men også vekten. Bilen er omkring 100 kilo lettere enn forgjengeren, så effekt/vekt-forholdet er forbedret på den nye modellen. Samlet sett leverer derfor bilen et forbruk på 0,98 liter på mila, noe som er en reduksjon på 40 prosent fra forrige modell.

Som for slektningen Audi S8 kutter V8-eren halvparten av sylindrene når motoren ikke presses. På noen hundredeler settes alle de åtte sylindrene i gang igjen, og man oppnår full effekt ved gasspådrag. Vår erf#229 med systemet er at det fungerer mer eller mindre umerkelig.

Les test av Audi S8: Denne bilen gir frysninger på ryggen

 

Motoren er koblet til en åttetrinns tiptronic-girkasse, der det er tett mellom de lavere girene, og det åttende er til drivstoffbesparelse. Bilen har selvfølgelig Quattro firehjulsdrift med en selvlåsende senterdifferensial.

Luftfjæringene senker bilen med to centimeter i dynamisk modus, og systemet måler veiforholdene, kjørestilen til føreren og hvilken modus som velges.

Bremsene foran har en dimensjon på 390 millimeter, men man kan også koste på seg karbon-keramiske bremser på 420 millimeter.

Alt dette hører jo med i en sportsbil. Som bonus får man i RS 6 Avant et bagasjerom som kan ta inntil 1680 liter bagasje. Hele familien med full oppakning og setteren i bagasjen, kommer seg fortere til 100 km/t enn du rekker å si "den fantastiske V10-eren er ofret på downsizingen alter".

Bilen kommer til Norge til sommeren. Prisen er ikke klar, men blir nok astronomisk.

 

Les test av Mercedes CLS 63 AMG: Forrykende eleganse fra Mercedes

Les test av BMW M5: Hør lyden av 560 sinte, tyske hester (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.