Dette er tredje generasjon A6 Allroad fra Audi. Begge de to foregående generasjonene har vært populære biler blant norske bilkunder, noe som over 2500 biler på norske veier beviser.

- Dette er en særdeles viktig bil for oss. Vi har svært lojale kunder på denne modellen, og vi vet det er mange som venter på bilen, sier informasjonsansvarlig for Audi Norge, Marius Tegneby til DN.no.

Den nye utgaven har slanket seg med inntil 70 kilo, da 20 prosent av karosseriet er i aluminium. Dermed er forbruket redusert med så mye som 20 prosent sammenlignet med dagens modell.

 

Luftfjæring
Bilen er 4,94 meter lang, 1,90 meter bred og 1,47 meter høy, noe som gjør den noen millimeter større enn en vanlig A6 Avant. Bilen har dog en bakkekl#229 som er seks centimeter høyere enn A6. Bilen kommer standard med den regulerbare luftfjæringen, og kan senkes 1,5 centimeter eller heves inntil 3,5 centimeter ved å trykke på en knapp. I lave hastigheter kan bilen heves enda en centimeter for å passere eventuelle hindringer.

Akselavstanden på 2,91 meter sørger for bra plass i kupeen, både til passasjerer og bagasje. Bagasjerommet tar 565 liter, men kan økes til 1680 liter med nedlagte bakseter.

Motorer
Bilen kan leveres fra starten av med fire forskjellige sekssylindrede turbomotorer. En bensin og tre diesel.

Bensinmotoren på tre liter yter 310 hestekrefter og et dreiemoment på 440 Nm. Det gir en akselerasjon fra null til 100 km/t på 5,9 sekunder, og et forbruk på 0,89 liter på mila.

 

De tre variantene av treliters diesel spenner fra 204 via 245 til 313 hestekrefter. Førstnevnte er nok mest aktuell for norske bilkunder, og den leverer et dreiemoment på 450 Nm og et forbruk på 0,61 liter på mila. Den sterkeste dieselmodellen gjør null til 100 km/t på kun 5,6 sekunder. Sistnevnte har en åttetrinns tiptronic-girkasse, mens de tre andre har den syvstegede S tronic-girkassen.

Bilens karakter kan endres via Audi drive select systemet, som endrer på styring, luftdemping, gassrespons, automatkasse, sportsdifferensialen, luftavkjølingen, lysene samt den adaptive cruise kontrollen.

25 prosent Allroad
Med et salg på 1200 A6 i Norge, regner den norske importøren med at 300 av disse vil være av Allroad, det samme antallet som sedaner, mens avant-modellen står for den resterende halvparten.

- 300 biler med en snittpris på kanskje 750.000 kroner gjør det til en svært viktig modell for oss, sier Tegneby.

Da dagens versjon kom i salg i 2006-2007 ble det solgt 700 Allroader i Norge, men etter det har Audi lansert flere modeller som spiser noen av disse kundene.

- Vi har god dekning i dette segmentet, kompaktsuven Q5 har tatt litt av salget, og det har også A4 Allroad. Men den har ingen konkurrenter fra BMW eller Mercedes, så vi har ikke registrert kunder som har gått til disse merkene, sier Tegneby.

 

Bilen kommer på det norske markedet i mai eller juni. Prisen er ennå ikke klar, men A6 Avant med 204 hestekrefter dieselmotor, quattro og S tronic-girkasse har en pris på nesten 700.000 kroner.

DN.no likte foregående modell svært godt da vi prøvekjørte den for noen år siden: Audis beste.

Skal man dømme etter hvor bra den nye A6 Avant er, trenger ikke Audi-importøren bekymre seg over salget av den nye Allroaden.

Store bilder:

Se vår sammenligning av A6 Avant og Mercedes E-klasse:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.