For første gang vil Mercedes tilby en skikkelig hissigpropp i kompaktsegmentet.

Med A 45 AMG tar de også ledelsen i ytelse. Supertunerne i AMG presser nemlig hele 360 hestekrefter ut av den firesylindrede toliters motoren. Det er ifølge produsenten den sterkeste serieproduserte firesylindrede motoren i verden. Dreiemomentet er oppgitt til 450 newtonmeter mellom 2250 og 5000 omdreininger.

Null til 100 km/t går unna på 4,6 sekunder, men da oppnår du neppe det samme beskjedne forbruket som er oppgitt til 0,69 liter på mila. Driften er koblet til alle fire hjul.

Bilen vises for første gang under utstillingen i Geneve i starten av mars, og bilen kommer på markedet i løpet av sommeren.

Les test av A-klassen: Bilen Mercedes burde bygget for lenge siden

Audi S3


Fra konkurrenten Audi kommer det også en relativt heftig kompaktbil i den nye S3. Med sine 300 hestekrefter er den ikke like heftig som konkurrenten, men også med denne bilen går det bra unna.

Null til 100 km/t går unna på fem sekunder med S tronic-girkasse. Forbruket er oppgitt til det samme som Mercedesen, altså 0,69 liter på mila. Dreiemomentet er på 380 newtonmeter.

Audi har slanket bilen med omkring 70 kilo sammenlignet med forrige modell, og Sportback-modellen veier nå 1445 kilo. Driften er også her distribuert til alle fire hjul. Bilen kommer til Norge på høsten.

Les test av den nye A3 Sportback: Årets viktigste Audi

Les test av forrige generasjon S3: Diskret råtass

BMW M135i

I høst lanserte også BMW en heftig versjon av sin 1-serie i M135i. BMWen har en seksylindret treliter som yter 320 hestekrefter. Vekten er på 1515 kilo med automatgir, og det gir en null til 100 km/t-tid på 4,9 sekunder.

Bilen får både som bakhjulsdreven og firehjulsdreven versjon. Førstnevnte starter på 750.000 kroner, mens den med Xdrive koster i underkant av 800.000 kroner. Det er antakeligvis en pekepinn på hvilket prisnivå de to nykommerne også vil legge seg på.

Det går mot spennende tider for de med tykk lommebok uten særlig store plassbehov.

Les test av BMW 1M Coupé: Mesterverk til en Million

Les test av den nye 1-serien: Kompakt-eneren

Les test av GTI-bilene: Hvilken er den beste GTI-bilen? (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.