På et forhandlermøte tirsdag fortalte sjef for den norske Hyundai-importen Thomas Rosvold om planene som skal snu fjorårets underskudd på hele 117 millioner til langt hyggeligere tall i årene fremover. Ett av punktene er at bilmerket nå endrer garantitiden fra syv år til bransjestandarden som er på fem år.

- Et hovedgrep vi gjør nå, som sikkert kommer til å vekke oppsikt, er at vi har besluttet å avvikle syv års garanti. Men det er ikke så dramatisk. En utvidet garantiordning har begrenset kommersiell effekt. Kundene er ikke villig til å betale for det. Man skal ha gode kundeordninger. Kundene er mer opptatt av driftssikkerhet, god pris og kjøreegenskaper, sier Rosvold til DN, som poengterer at selskapet beholder en garanti på fem år og ubegrenset antall kilometer.

Som DN skrev i starten av juni, fikk Hyundai Motor Norway et underskudd før skatt på 117 millioner i fjor, etter et salg på 4424 biler og en omsetning på 677 millioner kroner. Det gir et tap per solgte bil på 23.000 kroner. Selskapet endte opp med en negativ egenkapital på 43 millioner kroner, og er avhengig av hjelp fra eierne i Sør-Korea for å holde hodet over vann.

Les også: Får krisehjelp fra Sør-Korea

I mars i år overtok Thomas Rosvold sjefsstolen, og har etter det jobbet med en plan for hvordan utgifter skal kuttes og inntekter genereres.

-Kostnadsstrukturen skal tilpasses omsetningsnivået. Vi har noe nedbemanning, stort sett gjennom naturlig avgang. Det blir noen oppsigelser, men i forhold til dramatikken i 117 millioner kroner, er det forholdsvis udramatisk, sier Rosvold.

Forenkling
-Vi gjør en kraftig reduksjon på det vi tilbyr av salgsvare. Vi snakker om en 70 prosent reduksjon av lagerført sortiment. Kompleksiteten har vært for stor, selgerne skal ha et enkelt bilde av hva man skal selge. Vi skal ha et enklere sortiment til riktige priser. Det skal være prisgunstig å kjøpe Hyundai, sier Rosvold.

Lageret skal slankes, og antall modeller skal begrenses til rundt 20. Samtidig vil Hyundai kutte prisene på de modellene de ser ikke er konkurransedyktige nok med mellom 5.000 og 10.000 kroner. Et lager med feil modeller har kostet importøren dyrt. I fjor ble flere hundre biler eksportert ut av Norge.

-Matchen mellom det som etterspørres i markedet, og det man kjøper inn er sjelden en til en. Lagernedsalg koster mye penger. Sortimentstyring og prisposisjonering er en nøkkel, sier Rosvold.

En ny type forhandler
-Skal forhandleren finne en grunnleggende motivasjon for å jobbe med merket, må det ligge en lønnsomhet i det. Men her må man kanskje utfordre den tradisjonelle måten å tenke på. Norske bilforhandlere i fremtiden må være enda flinkere til å tilby en totalpakke for bilkundene, finansiering, forsikring, dekkhotell og så videre, tror Rosvold.

I 2013 kuttet Hyundai markedsføringsbudsjettet fra nesten 60 millioner i 2012 til drøye 25 millioner kroner i fjor. Skal vi tro sjefen blir ikke markedsføringsbudsjettet større i år.

- Det er ganske få som skal kjøpe bil av de som leser de tradisjonelle mediene. Det beste er å jobbe med de kundene du allerede har. Vi har 63.000 Hyundai-eiere i Norge, og jeg tror det er langt billigere og mer lønnsomt å gjøre noe med de eierne, fremfor å bruke millioner på å kjøpe noen nye kunder. Vi skal ikke kutte all markedsføring, sier Rosvold.

Reklamebanneret utenfor Hyundai-forhandleren på Ensjø må nå endres.
Reklamebanneret utenfor Hyundai-forhandleren på Ensjø må nå endres. (Foto: Embret Sæter)
 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.