Konsernet Havila Holding hadde i 2016 et årsresultat på minus en milliard kroner, 12,6 milliarder kroner i gjeld og under 200 millioner kroner i egenkapital. I løpet av 2015 og 2016 tapte Havila 2,5 milliarder kroner på krisen i offshorenæringen.

Havila Shipping var nær konkurs i fjor.

Selskapet ble reddet etter at långiverne reduserte gjelden med over en milliard kroner og ga gunstige lånevilkår frem til 2020. Restruktureringen ga offshorerederiet i fjor et driftsresultat på minus 250 millioner kroner og et resultat før skatt på 443 millioner kroner. Egenkapitalen var ved årsskiftet på 423 millioner kroner og gjelden på over fire milliarder kroner.

Men nå er det andre tider i Per Sævik sitt familieselskap:

Havila Holding fikk i 2017 sitt beste resultat noensinne.

Merker etterdønningene av oljekrisen

Årsoverskuddet ble på 2,073 milliarder kroner etter skatt. Driftsresultatet endte på 675 millioner kroner. Sævik-familien hadde ved årsskiftet eiendeler for 17, 5 milliarder kroner. Egenkapitalen er 3,94 milliarder kroner, opplyser selskapet i en pressemelding.

Sævik-familien har med utspring i sin eksponering i offshorerederier bygget opp en robust og diversifisert selskapsstruktur, med investeringer i Fjord1, eiendom, skipsverft og andre segmenter.

I 2017 investerte Havila Holding as også i seismikk-industrien.

Familiens engasjement i offshore og skipsverft har som en følge av oljekrisen levert svake tall de siste årene. Gründer Per Sævik er fornøyd med totalresultatene for konsernet:

– Totalt sett er jeg fornøyd med det vi fikk til i 2017. Deler av konsernet merker fortsatt etterdønningene av oljekrisen. Vi forventer oppgang, men når det vil skje er vi usikre på. Havyard Group har de siste årene gjennomgått en endringsprosess som bør gi bedre resultater fremover. Fjord1 gjør det bra. Jeg har forventninger om at det vil fortsette en god stund fremover, sier Sævik i pressemeldingen.

Tror reiseliv blir «den nye oljen»

Sævik-familien har gått tyngre inn i reiseliv/opplevelser og blant annet kjøpt to hoteller på Nordvestlandet – Ivar Aasen-hotellet i Ørsta og Raftevold Hotell i Hornindal.

I pressemeldingen trekker selskapet også frem at datterselskapet Havila Kystruten as fikk tilslag på fire av 11 skip i konkurransen om den nye Kystruten. Skipene skal være klare til å settes i drift 1. januar 2021.

77-åringen Per Sævik har vært krumtappen i denne prosessen.

– Vi er i ferd med å få på plass driftsorganisasjonen for Kystruten. Fortsatt er ikke absolutt alle detaljer på plass, men byggekontraktene er ferdigforhandlet med de aktuelle skipsverft. Bare mindre detaljer gjenstår. Vi har stor tro på at dette skal bli en suksess. Våre ivrigste tvilere tror jeg vil bli overrasket, sier han i pressemeldingen.

Der står det også at Per Sævik mener reiseliv og opplevelsesindustrien vil fortsette å vokse.

– Vi har tro på at reiseliv og opplevelsesindustrien vil vokse og bli «den nye oljen». Derfor satser vi på «Kystruten» og hoteller med god beliggenhet. Vi forventer at denne satsingen skal gi resultater og ser ikke bort fra at vi kan investere mer i denne sektoren, sier Sævik i pressemeldingen.(Vilkår)

Meretes utvalgte: Bra vin på plastflaske, finnes det?
Så skal du i parken, på fjelltur, i båten eller bare ikke ønsker å bære på tunge og klirrende glassflasker så er dette ditt beste alternativ på vinfronten så langt.
01:03
Publisert: