Trykkerimaskinene går for fullt. I produksjonslokalene på Gjelleråsen rett utenfor Oslo er samtlige 26 ansatte i full sving. Flere av dem har måttet ta i et ekstra tak grunnet økt ordremengde.

– Mange har måttet jobbe overtid, sier daglig leder og hovedaksjonær Christian Egedius i Ellco Etikett.

Han står sammen med trykker Håvard Skagmo i lokalet.

– Det har vært mer jobbing enn noen gang. Enkelte av maskinene har gått nonstop fra klokken fem om morningen til klokken 11 om kvelden, sier Skagmo.

Klistremerker på gulvet gir kundene ved Coop Extra på Manglerudsenteret en påminnelse om viktigheten av å holde én meter avstand under pandemien. Etterspørselen etter denne typen klistremerker har økt betraktelig som følge av koronaviruset.
Klistremerker på gulvet gir kundene ved Coop Extra på Manglerudsenteret en påminnelse om viktigheten av å holde én meter avstand under pandemien. Etterspørselen etter denne typen klistremerker har økt betraktelig som følge av koronaviruset. (Foto: Didrik Linnerud Arnesen)

Selskapet har levert nye etikettprodukter som dukket opp etter koronapandemien, blant annet gulvmarkeringene man finner utenfor og i butikkene som i første omgang ba folk holde to meters avstand.

– Og så ble det enmeters avstand, sier Egedius.

– Og hvor mange koronarettede etiketter har dere totalt produsert hittil?

– Vi har passert tre millioner slike etiketter så langt, sier Egedius.

Byttet solkrem med sprit

Ellco Etikett er blant flere trykkeribedrifter som fikk ordrebøkene fulle like etter at Norge ble stengt ned i mars.

Bedriften Profil Grafisk i Østre Toten omstilte seg for å lage merker for å hindre smittespredning i april. Da var rundt 75 prosent av de ansatte permittert.

– Hele privatmarkedet døde ut. Av våre 17 ansatte, var kun fire i arbeid. Da begynte vi å se etter nye markeder. Gjennom Norengros fikk vi oppdrag om å levere de gule gulvmerkene til Vinmonopolet med budskapet om at kundene måtte å holde avstand, sier Kristian Hamar, daglig leder og medeier i Profil Grafisk.

Norengros er Norges største leverandør av forbruksvarer til privat og offentlig sektor.

– Deretter fikk vi flere oppdrag, blant annet til fylkeskommunen Viken, sier Hamar som hentet inn samtlige ansatte tilbake til jobb.

Blant selskapene som begynte å etterspørre nye koronaetiketter er Orkla som byttet produksjon av solkrem med produksjon av håndsprit.

«Vi har solgt rundt 1,6 millioner av disse produktene (hånddesinfeksjon) til forbrukere i Norden de siste månedene. Interessen er fortsatt stor og produksjonen går for fullt,» skriver Elisabeth Aandstad Ekheim, kommunikasjonsdirektør i Orkla Norge i en epost.

Emballasjeforeningen, som består av både emballasjeprodusenter, de store næringsmiddelprodusentene samt de tre store dagligvarekjedene, opplyser at koronaepidemien har medført utfordringer for mange av deres medlemsbedrifter.

«Vi har ikke hørt om mange permitteringer», skriver Kari Bunes i Emballasjeforeningen.
«Vi har ikke hørt om mange permitteringer», skriver Kari Bunes i Emballasjeforeningen. (Foto: www.tomarildolsen.no)

Direktør Kari Bunes i Emballasjeforeningen opplyser at kompleksiteten i utviklingen av nytt utstyr er forsterket på grunn av pandemien.

«På den annen side har enkelte opplevd økt etterspørsel, idet hygieneaspektet ved å emballere en vare er blitt ytterligere aktualisert,» skriver Bunes, i en epost til DN.

Hun opplyser at enkelte medlemsbedrifter har produsert håndsprit, beskyttelsesutstyr til helsevesenet og utviklet emballasje for smittefarlig avfall.

På ett døgn snudde alt

Etikett-trykkeriet på Gjelleråsen gikk inn i 2020 etter et meget godt fjorår.

– 2019 var kanskje vårt beste år noensinne. Vi hadde fått bedriften i et godt spor etter at vi måtte gjøre noen omfattende endringer i 2018, sier Egedius.

Ellco Etikett omsatte i fjor for nesten 52 millioner kroner og oppnådde et resultat før skatt på 3,2 millioner kroner. Trykkeriet produserer etiketter til kunder, hvorav mye går til næringsmiddelindustrien, eksempelvis etiketter på flasker eller pakker med pålegg.

Da myndighetene stengte landet den 12. mars, fryktet Egedius det verste.

– Vi fikk et flashback med vonde minner og gikk ut med informasjon til de ansatte at det var usikre tider og at det kunne bli behov for permitteringer.

Trykkeriarbeideren husker det godt.

– Vi fikk permitteringsvarsel mandagen etter nedstengningen i mars da hele næringslivet fikk panikk. Dagen etter, tirsdagen, tok det helt av for vår del, sier Skagmo.

Trykkerisjefen understreker at de mistet en del ordrer like etter nedstengningen.

– Men etterspørselen falt ikke så mye. Så kom det behov for koronarelaterte etiketter. Det første var gulvmarkeringer. Deretter kastet flere bedrifter seg rundt og begynte å produsere desinfeksjonsmidler. Da begynte ordre å renne inn for produksjon av etiketter til hånddesinfeksjon. Fra før av hadde vi kunder i vin og spritmarkedet. Bare for én kunde fikk vi en bestilling på 300.000 etiketter til håndspritflasker. Vi har opplevd en eksplosjonsartet etterspørsel etter slik merking, sier Egedius.

Ellco Etikett har blant annet produsert etiketter til små og store håndsprit-flasker.
Ellco Etikett har blant annet produsert etiketter til små og store håndsprit-flasker. (Foto: Mikaela Berg)

Nå er han veldig spent på hvordan året blir.

– Vi ligger nå foran fjoråret i omsetning. Jeg er optimist, og håper på at 2020 blir et enda bedre år enn i fjor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.