Peter Ruzicka måtte droppe dresskjorten og trekke på seg en gul Grandiosa-skjorte da han presenterte Orklas kvartalsresultat torsdag.

– Jeg garanterte at hvis Grandiosa økte markedsandelen to kvartaler på rad eller i et helt år, så skulle jeg gå med Grandiosa-skjorten på kvartalspresentasjonen, sa Ruzicka.

Mens Orklas nylanseringer er preget av veganertrender og fullkorn, er det fortsatt Grandiosa som gir selskapet volum.

I fjor ble det solgt 24 millioner pizzaer til en butikkverdi som for første gang oversteg én milliard kroner. Ut fra Norges pizza-hovedstad i Stranda på Sunnmøre, betjener Orkla rundt 70 prosent av det norske pizzamarkedet. Grandiosa står alene for en markedsandel på 50 prosent.

Orkla tror på ingen måte at pizzaeventyret er over og har forsøkt å bygge et supplerende marked gjennom merkevaren Pizzabakeriet i tillegg til «mannepizzaen» Big One.

Inn med linser og supper

Februar er vanligvis høytid for nylanseringer i dagligvaremarkedet. Selv om Grandiosa er milliardbutikk og lanseres i stadig nye varianter, er det helse og sunnhet som preger nyhetene.

Linser, frokostblandinger, ris og vegansupper er nå på vei ut i butikkene.

– Vi ser stor etterspørsel etter vegetar og veganprodukter. Vi ser at denne forbrukertrenden er sterkere i Sverige og deler av Danmark enn i Norge, men den kommer også her i landet, sier Ruzicka. 

Ryddesjau i fabrikkene

Markedet reagerte negativt på kvartalsfallene, og aksjen falt 5,5 prosent frem mot lunsj.

Orklas børsutvikling torsdag. Aksjen faller etter resultatfremleggelsen.
Orklas børsutvikling torsdag. Aksjen faller etter resultatfremleggelsen. (Foto: DN Investor)

Orkla resultater for fjorårets siste kvartal var omtrent på linje med analytikernes forventninger, ifølge estimater innhentet av SME Direkt for TDN Finans.

Industrikonsernet hadde en organisk vekst som var litt svakere markedet. Mens Orkla hadde en sammenlignbar vekst på 1,8 prosent i fjor, vokste totalmarkedet med rundt to prosent, ifølge konserndirektør Håkon Mageli.

Kvartalsresultat Orkla

– Vi skulle ønske at den organiske veksten var høyere spesielt i fjerde kvartal, sier Ruzicka.

Under hans tre år i Orkla har han gjennomført en større ryddeprosess i fabrikkstrukturen.

Av de 23 fabrikkene Orkla har annonsert skal legges ned, er allerede 14 strøket fra kartet.

– Hvor vi står nå er vanskelig å svare på. Da jeg begynte for tre år siden, hadde vi 97 fabrikker. I dag har vi 105 fabrikker, så målet endrer seg hele tiden i takt med oppkjøp og utviklingen av nye produkter. Vi har uansett for mange fabrikker som produserer for likt, og noen av dem er for små.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.