– Alle problemene fra i fjor er nå en solskinnshistorie, sier Jotun-sjef Morten Fon.

I årets fire første måneder kan Jotun vise til en salgsvekst på ti prosent og en bedring i driftsresultatet på 52 prosent. Det ga et driftsoverskudd på 851 millioner kroner i tertialet av en omsetning på knappe 6,3 milliarder kroner. Resultatet før skatt økte fra 464 millioner kroner i 2018 til 792 millioner i år, en økning på over 70 prosent.

Tre mørke skyer som preget konsernet på denne tiden i fjor, er nå borte fra horisonten:

  • Nedgangen innen olje og gass er tilbakelagt.
  • Antallet nybygg av skip var lenge inne i en nedgangsperiode, men nå er bunnivået passert og aktiviteten tar seg opp igjen.
  • I fjor var råvareprisene høye, og det var vanskelig å ta ut kostnadsøkningene i høyere priser. De siste månedene har det derimot vært mulig å sette opp prisene.

– Det er viktig at vi har klart å skru opp prisene og få opp marginene, sier Fon.

Trendskifte

Selv om det er gått en stund siden trendskiftet slo inn i olje- og gassektoren, er det først nå Jotun begynner å se resultatet.

– Det går jo litt tid fra nye prosjekter blir besluttet, til det bygges, og til slutt kommer malingen.

Det er ikke bare innen offshore og shipping det nå bygges. Også Jotun har flere store prosjekter.

Nede ved sjøkanten i Sandefjord er et nytt hovedkontor til over én milliard kroner i ferd med å bli innredet. Her skal blant annet et forsknings- og utviklingssenter inn når det innvies mot slutten av året. Investeringen er på 1,4 milliarder kroner og gir 35.000 nye kvadratmeter for konsernet der Orkla og Gleditsch-familien er dominerende eiere.

Selger på hjemmekos

Jotun-regnskapene er ikke bare preget av tunge investeringer hjemme i Sandefjord, men også i Egypt og i Vietnam reises det nye fabrikker til flere hundre millioner kroner. De samlede investeringene i første tertial var på 481 millioner kroner.

I det norske markedet har malingsgiganten nytt godt av tidlig vår med godt malingsvær.

Også for innendørs maling er det en bra utvikling i hjemmemarkedet. Fon legger ikke skjul på at skiftende trender slår bra ut for Jotun.

– Folk maler ikke bare fordi de må, men også fordi det er et ønske om å skifte farge. Det er bra for oss.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.