– Vi føler vi nærmer oss veldig. Det kan skje ting om få dager her.

Det sier Ola Beinnes Fosse, finansdirektør hos Kleven i Ulsteinvik, verftskonsernet med til sammen 450 ansatte som har hatt flere tøffe år på rad. Sist verftet gikk med overskudd var i 2014. Fra 2015 til og med 2018 gikk verftet med et samlet underskudd på 1240 millioner kroner før skatt.

Alfa og omega

Ifølge Lokalavisen Vikebladet Vestposten har Kleven over en tid forhandlet med to-tre potensielle kjøpere.

– Vi har nå spisset oss inn mot kun én som vi nå forhandler med. Det er kompliserte diskusjoner, men vi tror vi vil kunne fortelle hvem dette er innen utgangen av måneden. Det kan også skje raskere, sier Fosse. Han vil ikke si noe om hvem verftet forhandler med.

Det var i juni 2018 Hurtigruten overtok som eier for å sikre leveransen av rederiets to nye ekspedisjonsskip; MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen.

– Hurtigruten har være klare på at de ville ut så snart det siste skipet ble levert, og det skjedde i desember. De har bidratt betydelig med å finne en ny og god eier, noe som er alfa og omega for oss. Det er helt avgjørende at vi får inn en eier som kan bidra til å finansiere nye skip og som har et langsiktig perspektiv for å bevare den vanvittig sterke kompetansen som ligger i hjørnesteinsbedriften her i Ulsteinvik, sier Fosse.

Kleven Verft i Ulsteinvik.
Kleven Verft i Ulsteinvik. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Har kansellert oppsigelser

I september i fjor, i forbindelse med restruktureringen av verftet, meldte selskapet at det måtte redusere den faste arbeidsstokken med opptil 100; fra 240 til 140. Kleven har i tillegg et datterselskap med 250 utenlandske arbeidere.

– Den nedbemanningsprosessen har vi faktisk nå stanset. Det har skjedd så mye positivt den siste tiden med nye oppdrag at vi unngår oppsigelser, sier Fosse.

– Det er egentlig litt utrolig å tenke på at vi for under to år siden var midt inne i en krise der det var spørsmål om Klevens muligheter til å overleve. Vi har siden levert tre fantastiske båter til Maersk og to til Hurtigruten og nå står vi altså her med muligheten til å få en ny solid eier. Det er ikke bare viktig for selskapet og de ansatte, men for hele Ulsteinvik, mener han.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.