Tidligere var det entusiastene som kjøpte elbil. Nå skal helt vanlige folk over på elbil. Da kan man ikke forlange at de skal ha tekniske forutsetninger for å tolke vage og uforpliktende formuleringer fra bransjen om «inntil» rekkevidde og «opptil» ladefart.

Derfor er det gledelig at bilimportørenes Erik Andresen (i innlegg i DN 26. mars) er enig med oss i Naf i at forbrukerne må få god informasjon om både elektrisk rekkevidde og ladefart.

Det er imidlertid ikke et godt råd fra Andresen når han sier at forbrukerne må «ta utgangspunkt i standardtallene for modellen».

Thor Egil Braadland
Thor Egil Braadland

For hvilke tall snakker han om?

En Audi Q4 oppgis å ha en rekkevidde på «inntil» 520 km (audi.no). Dette tallet er målt etter internasjonale standarder, og er gyldig på testens premisser; det er rekkevidden på det feteste batteriet målt på 23 varmegrader.

Men «inntil» 520 km sier ingenting om at Audi selger varianter av Q4 som faktisk har rekkevidde ned til 331 km. Rekkevidden burde vært oppgitt som «fra 331 til 520 km».

Standardtallet sier heller ikke om denne rekkevidden gjelder for bykjøring eller blandet kjøring (bilene måles for begge). Spørsmålet er viktig, fordi bykjøring gir det høyeste tallet, men det er blandet kjøring som er relevant for norske forbrukere.

Derfor bør rekkevidden alltid oppgis for blandet kjøring.

Tallet sier heller ingenting om hvor lang vinterrekkevidden en bil med «inntil» 520 km sommerrekkevidde har. Om vinteren har ikke bilen «inntil» 520 km. Nafs vintertest av en Q4 viste et rekkeviddetap på 24 prosent.

I den samme testen gikk Skoda Enyaq iV bakhjulstrekk 347 kilometer, mens reklamen sier den går «inntil» 528 kilometer. Det må komme reelle tall for vinterrekkevidde på plass.

Mange forhandlere oppgir også «maksimal» ladefart, uten å opplyse om at dette kun vil gjelde på kortere deler av ladingen. Den største utfordringen er at det ikke finnes en felles standard for hvordan rekkevidde og ladefart oppgis, og at det da er svært vanskelig å sammenligne modellene.

Derfor er det et merkelig råd å gi av Andresen at forbrukerne må «ta utgangspunkt i standardtallene for modellen».

Informasjon om elbilens vitale egenskaper – batteristørrelse, ladefart og rekkevidde – bør standardiseres. Det vil styre forventningene og lette forbrukerens arbeid med å sammenligne modeller, fremfor at bransjen ofte velger de beste tallene de kan oppdrive.

Vi har seks krav til en standard for hvordan elbiler markedsføres. Forbrukerrådet har gitt oss full støtte til denne standarden.

Det burde ikke være så vanskelig. Med unntak av en egen offisiell vinterrekkevidde, som vi selvsagt er veldig glad for er under utarbeidelse, finnes de opplysningene vi etterlyser.

Det finnes etter hvert gode eksempler på forhandlere som nå gir et bedre og mer realistisk bilde av hva kjøperen kan forvente. Skoda er et godt eksempel. De skriver i sin markedsføring av Enyaq iV at bilen har en rekkevidde fra 346 til 528 km. Dette enkle grepet synliggjør at rekkevidden varierer med variant. Det er et stort fremskritt som flere forhandlere burde følge.

De neste tre-fire årene blir det en halv million nye elbiler på veiene. Det er dobbelt så mange som det er på veiene i dag. Det er veldig mange mennesker som skal kjøpe elbil for første gang. Så må man vite at hvis man kjøper en modellvariant med andre spesifikasjoner, som bredere dekk og flere hestekrefter, vil også rekkevidden bli noe redusert.

Det er her vi mener bilbransjen bør hjelpe forbrukeren over i sin nye, elektriske hverdag på en bedre måte enn de gjør i dag.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.