I DN 20. juni skriver Christer Trane og Erik Haugom om nordmenns tipsvaner på restaurant i Norge. De slår fast at nordmenn tipser langt lavere her enn innbyggere i andre land gjør der. Vi har altså en helt annen tipskultur.

Det burde ikke forbause noen. I Norge avskaffet vi drikssystemet for flere år siden, bl.a., etter påtrykk fra servitørenes egne fagforeninger. De mente det var en uting å skulle være avhengig av tips. Servitørene ville heller ha en anstendig lønn uavhengig av kundenes generøsitet. Dessuten ville de ha lønnsmessig likhet innen yrket. Tips er jo personavhengig.

Det er derfor i utgangspunktet en uting å gi tips på norske restauranter, i det driksen ligger implisitt i prisen på mat og drikke. Dessuten er restaurantbesøk en temmelig dyr affære i Norge. Bare spør utlendingene.

Dessverre tror de unge, som ikke kjenner forhistorien, at man må gi tips.

Forbrukerrådet bør gripe fatt i servitørenes bruk av betalingsautomater hvor gjesten presenteres for det faktiske beløp med et åpent tillegg/felt som skal gi tips, selv om det ikke er påkrevet. Hvis du vil betale det regningen lyder på, altså uten tips, og trykker koden din med fire tall, sier gjerne servitøren: Å nei, du har tastet for høyt beløp! Da har du all allerede vist din kode på skjermen for servitøren, ved et uhell.

Det er kritikkverdig av restauranten å operere slik. Selve skjermvisningen på automaten utgjør et press på kunden til å gi driks eller tips.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.