Genève-messen er et vårslipp av bilnyheter fra alle de store bilmerkene og er et barometer på hvordan bilverdenen vil se ut i årene som kommer.

Bilbransjen brukte sjansen til å vise at de for alvor satser på elektrifiserte biler, både rene elbiler og ladbare hybrider. Men hvor lenge må familiene vente på det rimelige helelektriske alternativet?

Anette Berve, forbrukerrådgiver i Naf.
Anette Berve, forbrukerrådgiver i Naf.

Vi vet at fremtiden er elektrisk, var omkvedet fra entusiastiske toppsjefer i Genève. Til og med Rolls-Royce varsler elektrisk luksus. Hverken Kia eller Audi stilte ut en eneste bensin- eller dieselbil på standen sin. Men bilprodusentene skynder seg langsomt. Nyhetene fra utstillingen kommer tidligst til Norge i 2020, noen ikke før i 2021.

Hvis du vil ha en helelektrisk familiebil med god plass til bagasje, hengerfeste og god rekkevidde til rundt 400.000 kroner, vil 2019 skuffe deg. De største elbilene som er i salg, heter fortsatt Tesla Model X og S, Jaguar I-PACE og Audi e-tron. Ingen av dem er spesielt rimelige.

Hverken de tyske, franske eller asiatiske bilprodusentene hadde noe mer å tilby under Genève-utstillingen.

Et snev av håp finner vi blant bilprodusentene som nå skal bygge elbiler fra bunnen av. Disse bilene vil være mindre utvendig, men med stasjonsvognplass innvendig. Og til en rimeligere pris. Når disse kommer, må forbrukerne venne seg til å tenke nytt og ikke bare se etter stasjonsvogn eller stor suv. Da må man ta en kikk inni mindre biler og bli overrasket over plassen inni. Men dessverre lar disse bilene også vente på seg et par år til.

Hva er grunnen til at det tar så lang tid før de større og rimelige elbilene kommer på markedet?

En årsak er selvsagt at overgangen til elbiler er en enorm kostnad for bilprodusenter som tradisjonelt har bygget biler med bensin- eller dieselmotorer. Og det er bensin- og dieselbilene de fremdeles tjener penger på. Fabrikker må bygges eller bygges om, arbeidere omskoleres og nye råvarer kjøpes inn.

En annen årsak kan være at bilprodusentene tilpasser seg EUs utslippskrav som trer i kraft i 2021. Det er da bøtene begynner å svi – ikke i 2020.

Kommer den rimelige og praktiske familieelbilen før det norske momsfradraget forsvinner?

Skal vi ta sceneshowet fra Genève som en pekepinn, ser det ikke slik ut. Regjeringen har lovet å bevare kjøpsfordelene på elbil ut denne stortingsperioden. Du tenger ikke være spåkone for å forutse at det etter dette blir det gradvis både moms og andre avgifter også på elbiler.

Det er synd at ikke flere får ta del i elbilfordelene. Sånn det er i dag, er det de som tjener bra som vurderer elbil som sin neste bil.

For det er samtidig som avgiftsfordelene trolig ryker at det kommer til å smelle til med et godt utvalg av familieelbiler, nemlig 2021. Hvorfor akkurat i 2021? Jo, da innfører EU strengere krav til hvor mye klimagasser som kan slippes ut fra alle bilene et bilmerke produserer. I snitt skal bilene som ruller ut av fabrikkporten slippe ut 95 gram CO 2 per kilometer.

Da blir elbilene ekstremt viktige for bilprodusentene og mer tilgjengelige for norske familier – om de fremdeles har råd til dem.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Test av Tesla Model 3: Slik takler den norsk vinterføre
De første eksemplarene av Tesla Model 3 er endelig på norske veier, nesten to år etter at tusenvis av nordmenn bestilte bilen.
03:12
Publisert: