Norges Automobil-Forbund (Naf) skriver i et innlegg i DN 24. mars at vi har regler for dopapir, men ikke for elbiler. Her snakker Naf mot bedre vitende. Det er svært mange regler for typegodkjenning av biler, også de elektriske.

De fleste forbrukere vil nok si at det er bra at Norge ikke har lovregulert hvor mange dobesøk en dorull skal holde til, eller hvor mange hårvask du skal få ut av en flaske sjampo. De fleste synes at det mer praktisk at de selv får lov til å velge hvor mange tørk de skal bruke på do.

Sånn er det med biler også. Hvor langt du kan kjøre på et fulladet batteri, avhenger nemlig ikke bare av batteriets størrelse og effekt. Det avhenger i høy grad også av ditt personlige bruksmønster. Hvor fort du kjører, hvor mange passasjerer du har og hvor mye bagasje du laster inn, påvirker rekkevidden i betydelig grad.

Dekkdimensjoner, takstativ, vær og temperatur er andre viktige faktorer for rekkevidden.

Vi er enig i at det er veldig viktig at forbrukerne får god informasjon om både elektrisk rekkevidde og ladetider. Vi har en felleseuropeisk målemetode (WLTP) som gir gode tall for rekkevidde for blandet kjøring for alle bilmodeller. Testen er identisk for samtlige produsenter. Tallene er derfor helt sammenlignbare mellom ulike merker og modeller. Dette er viktig og nyttig informasjon for forbrukerne.

Det som ikke kan regelfestes er din personlige kjørestil, bruksmønster og værforhold. Eller hvor mange tørk du vil bruke av dorullen for den saks skyld.

Dagens laboratorietester for rekkevidde er basert på sommertemperatur (23 grader). FN og EU har startet et arbeid for å se på en felles målestandard også for vintertemperatur (syv minusgrader). Slike utviklingsprosesser er imidlertid kompliserte og krevende. Det kommer derfor til å ta tid før vi har en standard for vinterrekkevidde, men det er positivt at arbeidet er i gang.

Uansett vil det ikke være praktisk mulig å oppgi tall for alle ulike utstyrsvarianter og dekktyper fordi dette gir et svært høyt antall kombinasjoner for samme bilmodell. Da blir tallene mer forvirrende for forbrukerne enn nyttige.

Vårt råd er at forbrukerne tar utgangspunkt i standardtallene for modellen. Så må man vite at hvis man kjøper en modellvariant med andre spesifikasjoner, som bredere dekk og flere hestekrefter, vil også rekkevidden bli noe redusert.

Kjørestil, passasjertall, last og utetemperatur er likevel viktigere for rekkevidden enn utstyr og dekktyper. Det gir mange bilmerker/bilimportører gode opplysninger om på sine nettsider.

Tidsbruk ved lading er viktig informasjon for forbrukerne. Så godt som alle bilprodusenter oppgir i dag ladetid både for fullading og andre intervaller som 10 – 80 prosent eller 10 mil rekkevidde. Det er uansett viktig å være klar over at det er stor forskjell på ladetid mellom hjemmeladere og hurtigladere, og på om man lader i varmt eller kaldt vær, eller på kaldt eller varmt batteri.

Viktigst for norske elbilkunder nå er å få bygd ut et bedre ladenett over hele landet. Her har regjeringen sagt at den vil legge frem en nasjonal plan for ladeinfrastruktur i løpet av 2022. Det er viktig.

Ingen andre sektorer i samfunnet har hatt så store og så raske kutt i klimagassutslippene som persontransporten. Utviklingen vil fortsette for all type veitransport fordi også varebiler, busser og lastebiler er i gang med utslippsfrie alternativer, selv om man ligger noen år bak personbilparken.

Det hadde nok vært mer nyttig hvis en forbrukerorganisasjon som Naf kunne ha bidratt til å spre fakta og kunnskap om elbiler, fremfor å skrive kronikker om doruller. Kanskje bør vi får et regelverk for typegodkjenning av forbrukerorganisasjoner?

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.