Det er lite kjent at i Norge har vi en forskrift som regulerer salg av dopapir. Visste du at det ikke er lov til å selge en pakke med «opptil 100 meter» dopapir? Dopapir skal oppgis med en pris per 100 meter, og hva den rullen koster, slik at det fremgår tydelig hvor mange meter det faktisk er på rullen du kjøper.

Thor Egil Braadland
Thor Egil Braadland (Foto: Eirik Aapaas)

Loven er ganske smart. Fremfor å få 80 meter dopapir (som også er «opptil 100 meter»), får man vite nøyaktig hva man betaler for.

Prisopplysningsforskriften, som den heter, har to umiddelbare fordeler: Den gjør det lettere for forbrukeren å sammenligne prisene. Den gjør at forbrukeren nøyaktig vet hva man får for pengene.

Disse reglene gjelder ikke bare for dopapir. De gjelder også tørkerull, matpapir, bakepapir, tape og aluminiumsfolie og så godt som alle andre produkter i matvarehyllene.

Men de gjelder ikke for elbiler.

I motsetning til dopapir selges og annonseres elbiler fortsatt med en rekkevidde som er «opptil» og en ladefart som er «maksimalt».

  • Visste du at rekkevidden for én og samme modell kan variere med hva slags utstyr du får? Spesielt kan dekkene påvirke rekkevidden negativt. Derfor annonseres gjerne elbilene med en rekkevidde som er «opptil», ikke «fra – til».
  • Visste du at elbiler kommer med to offisielle rekkevidder? Den ene er rekkevidden for bykjøring, den andre for blandet kjøring. Det er det siste tallet som er mest relevant for norske forhold, men det er det første tallet som er høyest.
  • Visste du at forhandlerne ikke gir deg forpliktende tall for vinterrekkevidde på elbilen? Det er en kjent sak at elbilene mister rekkevidde om vinteren, men Nafs rekkeviddetester av elbiler viser at tapet varierer fra fire til 31 prosent. Naf kjenner ingen eksempler på at forhandlerne oppgir en vinterrekkevidde på en så forpliktende måte at du har klagerett om du ikke er fornøyd. Her er det i beste fall «opptil» og «maksimalt» som gjelder.
  • Mange trenger å hurtiglade elbilen langs veien, men ladefart varierer veldig mellom ulike elbil-modeller. Hvor raskt lader den bilen du er mest interessert i? Nafs ladetester viser at det spørsmålet er det få gode svar på, før man selv tester ladefarten. Hvordan sammenligner man egentlig ladefart når forhandlerne oppgir en «maksimal» ladefart, mens den reelle ladefarten ligger under denne maksfarten størstedelen av tiden?

Det er ganske utrolig å tenke på at vi har en forskrift som regulerer dopapir, men ikke hvor mye rekkevidde eller hva slags ladefart du kan vente når du kjøper en elbil til flere hundre tusen kroner.

Naf har derfor tatt initiativet til å få på plass bedre regler for kjøpsinformasjon for den som skal kjøpe elbil. De seks kravene vi har lansert sammen med Forbrukerrådet er:

  • Oppgi rekkevidde for kombinert kjøring, ikke blandet kjøring. Det er første tallet som er mest relevant å sammenligne med.
  • Oppgi realistisk rekkeviddetap om vinteren. Fordi rekkeviddetapet varierer mellom fire og 31 prosent for ulike modeller.
  • Oppgi rekkevidde basert på utstyrsnivå: Utstyrsnivået påvirker rekkevidden. Rekkevidden bør derfor oppgis som «fra x km – y km, avhengig av utstyrsnivå», ikke «opptil y km».
  • Oppgi netto batterikapasitet. Netto batteristørrelse er den reelle batteristørrelsen, som er brutto batteristørrelse minus sikkerhetsmarginer. Noen annonserer med brutto batteri, som gjør at bilen ser bedre ut enn den egentlig er.
  • Oppgi ladetid fra ti til 80 prosent. Det varierer mye hvordan ulike forhandlere oppgir ladetiden. Noen forhandlere oppgir tiden det tar å lade batteriet fra null til 80 prosent, noen oppgir tiden fra ti til 80 prosent, mens andre igjen oppgir hvor langt du kan kjøre på å lade 25 minutter. Det gjør det umulig å sammenligne mellom modeller.
  • Oppgi ladekurven. Omtale av «opptil» ladeeffekt er populært i reklamen for elbil – men de færreste elbiler lader med denne effekten annet enn i korte perioder. Oftere går det langsommere etter hvert som batteriet fylles. Ladekurven viser hvordan bilen lader [i kW] etter hvert som batteriet fylles, og gir en realistisk tegning av ladefarten mens du lader.

For kort tid siden lanserte bransjen at den kommer Naf i møte på kravet om vinterrekkevidde. De øvrige fem punktene gjenstår å få gjort noe med.

I dag er det slik at du som forbruker er sikret bedre informasjon om hva du får for pengene når du kjøper dopapir enn når du kjøper elbiler. Slik bør det ikke være i fremtiden.

Oppgi realistisk rekkeviddetap om vinteren. Tapet varierer mellom fire og 31 prosent for ulike modeller

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.