I DN 24. mars gjentar Magne Supphellen sine påstander om at Matmerk og Mediacom bevisst overdriver verdien av Nyt Norge gjennom å «konsekvent styre unna pålitelige tester som kan utfordre Nyt Norge-merkets eksistensberettigelse». Innlegget bringer ikke noe nytt til debatten, men det er åpenbart at Supphellen ikke ønsker å ta inn over seg følgende:

Matmerks samfunnsoppdrag består av langsiktig holdningsarbeid. Da må vi faktisk måle holdninger over tid, ikke kortsiktige variasjoner i slag på kassen. Eksperiment og økonometri er vel og bra og kan gi god læring. Det er imidlertid ingen universalnøkkel til all dokumentasjon slik Supphellen ønsker å fremstille det som.

Supphellen mener vi «lukker øynene for metodeforskningen». Det er en drøy påstand som faller på sin egen urimelighet. Både Mediacom og Matmerk jobber grundig, konsekvent og langsiktig med dokumentasjon og innsikt, og vi ønsker enhver metodediskusjon velkommen. Vi har da også svart ryddig og saklig på Supphellens påstander.

Koronakrisen påvirker livene våre på en måte ingen kunne forutse da debatten vår startet. Mediacom har sammen med GroupM og Norstat de siste dagene gjennomført en egen måling av hvordan krisen påvirker oss på ulike måter. Her finner vi blant annet at 78 prosent av det norske folk mener at det vil være viktig å velge norske varer og tjenester fremfor utenlandske som en respons på krisen. Norsk matproduksjon og norske arbeidsplasser har aldri vært viktigere, og det har heller ikke Nyt Norges samfunnsoppdrag.

Det tror jeg også Supphellen er enig i. Hvis ikke, er det bare å kontakte meg direkte. Navnet er for øvrig Ose, ikke Moe.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.