Kjører det grønne skiftet i grøfta
Finanstilsynet kommer med forslag som vil strupe elbilsalget. Tilsynet kan umulig ha forstått konsekvensen av forslaget. I dag er avtalt nedbetalingstid på de fleste bilen over syv-åtte år. Dette rimer godt med bilens verdifall. Ordningen gir vanlige folk muligheten til å kjøpe nye sikrere og miljøvennlige biler. Ved å strekke lånet i tråd med verdifallet på bilen blir månedskostnaden overkommelig. Mislighold skjer nesten ikke i det hele tatt i dag. Ordningen som i dag sikrer nyere og mer miljøvennlige biler på veien og som fungerer helt fint, vil tilsynet endre på. Gjennomsnittlig levetid på en bil i Norge i dag er 18 år. På tross av dette mener Finanstilsynet at bilene ikke har noen verdi når den er fem år gammel. Uforståelig.
Finanstilsynet ønsker nå å innføre samme regler på billån som smålån til ny tv eller vaskemaskin. At løpetiden kan være maks fem år. De vil også sette en maks belåningsgrad til 4,5 ganger inntekt totalt. I dag er den fem ganger inntekt på boliglån og forbrukslån, mens billån kan man ha i tillegg. Friheten til å styre egen økonomi blir kraftig innskjerpet. Dette burde Finanstilsynet holde seg unna.
Konsekvensen er at færre vil ha mulighet til å kjøpe ny bil. Leasing blir da alternativet for svært mange. Leasing av elektrisk bil er ikke så gunstig på grunn av momsfritaket og usikkerheten rundt en eventuell innføring av moms. Da vil salget av elbil gå ned. Finanstilsynet setter bremsen på i det grønne skiftet. Vi tror at ingen egentlig er interessert i det. Kravet kommer i tillegg til at finansforetakene pålegges å legge inn fem prosentpoengs rentebuffer på all gjeld kunden har når dennes betjeningsevne skal vurderes; et krav som alene synes urimelig strengt i en tid der Norges Banks styringsrente er null prosent og forventes å forbli på dette nivået i flere år fremover.
Forslagene vil gjøre det vanskeligere for mange å føre et helt normalt familieliv, som for de fleste består av å eie både egen bolig og egen bil.
I tillegg er det vel et åpent spørsmål om det er smart å legge sten til byrden for bilforhandlere, finansforetak og andre bedrifter samtidig som vi står midt i koronakrisen. Forbruk bør stimuleres, ikke forhindres, skal arbeidsplasser reddes.
Så vidt vi vet har ikke Finanstilsynet konsekvensutredet egne forslag. Det bærer forslagene preg av. Det har kanskje gått litt raskt i svingene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.