Ved første øyekast kan årets Black Friday se ut som en suksess uten sidestykke. Fra mandag 22. til og med mandag 29. november omsatte norsk netthandel for 13 prosent mer enn i 2020. Og i den fysiske detaljhandelen regnet man med rekordsalg før Black Friday.

Nicolai Broby Eckert
Nicolai Broby Eckert

Tallene stemmer godt overens med undersøkelsen vår, der hver andre forventet å handle på Black Friday.

Håkon Sæberg
Håkon Sæberg (Foto: Ingar Sorensen)

Ikke desto mindre hører vi fra mange næringsdrivende at Black Friday har utviklet seg til et dårlig kommersielt tiltak. Noen sier at Black Friday «har gått ut på dato», andre kaller det «handlegalskap» – mens andre overhodet ikke deltar.

I den siste gruppen finner man store kjeder som Silvan, Ikea og Body Shop.

Vi vil ikke kategorisk anbefale at detaljhandelen og nettbutikkene skal slutte med Black Friday i 2022. Men har man planer om å delta igjen til neste år, bør man i hvert fall tenke seg godt om.

  • Først bør man se på hvor mye man kan ha en berettiget forventning om å selge.

Hvis Black Friday skal lønne seg kommersielt, må man bruke rabattene til å øke salgsvolumet ganske betraktelig. Det sier seg selv at hvis man setter en stor del av varene på tilbud, så må man selge mye mer enn normalt for å hente inn tapet man får ved å sette ned prisene.

  • Black Friday er ikke lenger bare én dag, men har utviklet seg til en periode på en uke eller enda mer.

Det har gjort at mange forbrukere har vent seg til å handle og kjøpe varer til nedsatt pris i Black Week- eller Black Month-perioden. Store deler av salget som detaljhandelen tidligere hadde før jul og i oktober, foregår nå i november – og julegavene blir i stort omfang kjøpt på tilbud i stedet for til full pris.

Det blir bekreftet i en av våre forbrukerundersøkelser, som viser at 51 prosent av forbrukerne som handler på Black Friday benytter seg av muligheten til å kjøpe julegaver med rabatt.

  • Det tredje man bør tenke gjennom er hvilken image man vil bygge opp hos forbrukerne og i offentligheten.

Hvis man jobber strategisk for et godt omdømme, risikerer man at det å delta på Black Friday trekker i motsatt retning. 2021-utgaven av Black Friday ga ikke nødvendigvis næringslivet et samlet pluss på imagekontoen. I hvert fall handler deler av mediedekningen om falske tilbud og at man ikke bryr seg om klima og smitteverntiltak – og som noe spesielt i år: problemer med å levere etterspurte produkter.

Hva skal man gjøre hvis man ut fra en samlet vurdering kommer frem til at man vil delta i Black Friday 2022?

Det viktigste er at man i stedet for generelle rabatter først og fremst setter ned prisen på varer som kan gi den trafikken man ønsker i butikken eller nettbutikken. Man bør analysere hvilke varer som er mest prisfølsomme, hvilke varer som gir flere kunder og hvilke varer som bidrar til kundenes oppfattelse av prisnivået.

Og så må man selvfølgelig sørge for at man i sum ikke ender med økonomisk tap etter Black Friday.

I hvert fall handler deler av mediedekningen om falske tilbud og at man ikke bryr seg om klima og smitteverntiltak

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.