Alfred Bjørlo er i DN 20. oktober bekymret for en aktiv næringspolitikk som gir en altoverskyggende stat, men resultatet kan bli noe helt annet. Det er ikke bare størrelsen på staten som teller, men hvordan du bruker den.

Aktiv næringspolitikk finnes i mange former og farger. Rød, blå, grønn og mer. Da er det interessant at Bjørlo og jeg leser kapittelet i Hurdalsplattformen om næring så ulikt.

Jeg leser om tiltak for å skape eksport, om tiltak for å gjøre livet enklere for bedrifter og for å skape innovasjon. Ikke minst leser jeg om en etterlengtet gjennomgåelse av virkemiddelapparatet. En gjennomgåelse den forrige regjeringen skal ha ære for å starte, men kanskje ikke like ærefullt avrundet.

Ja, Hurdalsplattformen inneholder absolutt planer for en svært aktiv næringspolitikk, men det trenger ikke å skremme. Spesielt ikke om Ap og Sp har tre ting i bakhodet.

Det ligger et stort potensial i en «missions»-tilnærming, der alle gode krefter skrus inn for å løse definerte samfunnsproblemer, slik man forsøker med klimautslippene. En annen kandidat er utenforskap.

Man må fortsette å gjøre livet lettere for bedriftene, spesielt små og mellomstore selskaper som tross alt utgjør 99 prosent av norske bedrifter.

Det er avgjørende at den nye regjeringens næringspolitikk skaper nye næringer og mange nye bedrifter, samt gir oss mulighet til å vokse. Vi trenger ikke en nostalgisk industribasert tilnærming med jakt på et nytt Elkem.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.