Per Eidsvig og Rune Lødeng argumenterer igjen for at elbilene øker utslippene, og spør oss hvorfor vi forsvarer et system som ikke virker (DN 17. september). Vi forsøker for egen del å avslutte med dette:
Vi er enige med Eidsvig og Lødeng i at Europa egner seg for samarbeid. Samarbeidet eksisterer, etablert av valgte politikere. Kvote- og elmarkedene gir elsektoren og andre viktige næringer et utslippstak. Systemet krever ikke at vi spekulerer på hva som skjer i Danmark når vi bruker bensin og strøm, hugger ved, eller spiser svin.
Eidsvig og Lødeng har et godt poeng når de sier at kullkraftverk tilbyr regulerbar kraft, men tier om at det gjelder vannkraft også. Reservoarene kan snakke med og tappes av batteribiler, de kan fylles av vind-, sol- og kullkraft, av politikere og subsidier og markedskrefter. Eidsvig og Lødeng deler ikke vår interesse for hvordan verden styres. Av flinke drosjesjåfører, kraftverksbestyrere, og barnebarn.
Vi kan berolige Eidsvig og Lødeng med at fornybar kraft vokser raskere enn bilelektrifisering. Selvfølgelig: med strøm krever transport lite energi, kanskje fem prosent av kraftproduksjonen for all vår biltrafikk. Varmetapet i en forbrenningsbil er mye større enn i tenkelige og utenkelige stasjonære kraftverk. Gi bilen veggstrøm.
Den dagen all kullkraft i Europa er stengt, sier Eidsvig og Lødeng, vil bilbatterier redusere utslipp. Den dagen enes vi altså om at de tjener hensikten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.