Google og Facebooks morselskaper la rett før helgen frem gode regnskapstall for siste kvartal i 2021. Når man har ubegrenset med ressurser både til utvikling og påvirkning vil det være naivt å tro noe annet enn at disse gigantene kommer til å klare seg utmerket også etter litt mer regulering her og der.
Reaksjonene i markedet i etterkant går imidlertid i to helt forskjellige retninger.
Alphabet, altså morselskapet til Google og Youtube, meldte om en omsetning på hele 75,3 milliarder dollar, eller 665 milliarder norske kroner for årets tre siste måneder. Det er 30 prosent mer enn året før og bedre enn markedets forventninger. Alphabet-aksjen steg.
Selskapet har samtidig store utfordringer og trusler hengene over seg. For eksempel Google Analytics, selve ur-analyseverktøyet for mange digitale markedsførere, nå i praksis «ulovlig» å bruke i EU, etter dommen i Østerrike.
Av og til er en millimeter nok, sang Anne Grete Preus. Andre ganger er ikke 20 prosent nok i det hele tatt.
For Metas tall for fjorårets siste kvartal viser en økning på «bare» 20 prosent fra året før, til reklameinntekter på 32,6 milliarder dollar, eller 287 milliarder norske kroner. Høye forventninger, økte kostnader og signaler om lavere vekst sendte da Meta-aksjen ned 26 prosent torsdag.
Og det til tross for at Meta har 3,6 milliarder månedlige brukere.
Det synes klart at det er et marginalt fall i antall daglige brukere, og spesielt blant yngre mennesker, som er det største problemet.
Det er harde bud i den internasjonale plattformbransjen. Begrunnelsen Meta selv gir for lavere vekst, er nytt personvernregime hos Apple, konkurrenten Tiktoks ekstreme vekst og ikke minst usikkerhet knyttet til nye, strengere reguleringer.
La oss legge til en ny saksopplysning: Tre aktører, Alphabet, Meta og Amazon, dro inn 47 prosent av alle reklameinntekter i verden i fjor, ifølge Digiday.com. Andelen kryper over 50 prosent i år.
Tre fjerdedeler av all inntekt fra digital reklame havnet hos de tre gigantene.
Ikke helt samtidig, men samtidig nok til at det passer i denne sammenheng, er det offentliggjort en statistikk fra amerikanske Cloudflare Inc., et selskap som blant annet måler all trafikk på internett.
At 2021 ble Tiktoks år, er ganske klart. Det er ikke hvem som helst som kan passere Google som den mest besøkte aktøren på selveste internett. Vi snakker tross alt Google. Men akkurat det gjorde Tiktok allerede i august i fjor. Med startposisjon som nummer syv i 2020 er det et ganske ekstremt sprang på en liste som har vært relativt stabil de siste årene. Og det gjorde de med én milliard brukere. Til tross for en hemmelig algoritme. Som sikkert er like «utspekulert» som andre algoritmer.
Tiktok er heller ikke uvant med kritikk. Det har gjerne gått på type innhold og aldersprofil på brukerne, som ofte er unge, men også påstander om sensur og moderering. Eller kanskje mer mangel på moderering.
I tillegg har vi de vanlige utfordringene som oppstår i kjølvannet av «relevant kommunikasjon»: Relevans vil for mange oppleves som kjempeflott, mens andre vil oppfatte for mye relevans som både «spooky» og på grensen til «stalking».
Tiktok er en algoritmebasert plattform hvor inntektene kommer fra reklame. Det er nettopp i dette landskapet mange av overtrampene fra andre plattformer har skjedd tidligere. Altså grunnen til at reguleringskortet i sin tid ble lagt på bordet.
Bak Tiktok står selskapet Bytedance fra Kina. Med Tiktok sin nyvunne førsteplass som mest besøkt på internett og et ganske hissig annonsemarked er det sannsynlig å tro at Tiktok vil være en reklamevinner fremover. Det kan godt hende at løsningen på alle Facebook sine problemer, «Metaverse», får sin aller sin største konkurrent fra Kina. Hvem vet?
Mange har lenge vært kritiske til hvordan våre data håndteres av svært kommersielle, amerikanske giganter – om de skulle havne på feil sted da. Jeg tror det er på tide å rette dette blikket også i en annen retning.
Jeg tror nemlig ikke det er noe særlig bedre om våre data havner i feil hender i et land som Kina heller.
... gigantene kommer til å klare seg utmerket også etter litt mer regulering
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.