I DN 23. november utfordrer Helge Lundestad den tradisjonelle timefaktureringsmodellen i advokatbransjen. Han oppfordrer de store advokatfirmaene til å tenke nytt, slik at de premierer de advokatene som er raske til å gi gode råd, ikke de som fakturerer flest timer. Refleksjonen er god.

Også innkjøperne av advokattjenester må tenke nytt.

Store virksomheter har hatt en tendens til å begrense sitt kjøp av advokattjenester til en håndfull firmaer som alle sammen er blant landets største. Det er i ferd med å endre seg. Innenfor sine spesialområder gir små nisjefirmaer minst like god rådgivning som de store. På enkelte områder er også de største i ferd med å miste nødvendig kompetanse. Dette skyldes inntjeningskrav som fører til ensidig oppmerksomhet på å bygge kompetanse der lønnsomheten er størst, og med tilsvarende nedprioritering av kompetanse som ikke er like godt betalt.

Små spesialistfirmaer har ofte et noe lavere ambisjonsnivå med hensyn til egen inntjening. Det gir den enkelte advokat større fleksibilitet og en mulighet til å tilby nettopp slik nytenkning som Lundestad etterlyser.

Små firmaer selger heller ikke en merkevare på samme måte som de store, og overlever bare dersom de kan levere høyt kvalifisert og kostnadseffektiv rådgivning over tid. Dette gir nettopp spesialistfirmaene det ekstra incitament som skal til for å utfordre timefaktureringsmodellen, blant annet med fastprisløsninger og konsentrasjon om høyverditjenester som ikke er like godt egnet for automatisering og digitalisering.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.