En familie på fire skal på middagsbesøk i en annen del av byen. Skal den ta t-banen, eller velger den bilen som står klar i garasjen?

Tusenvis av slike individuelle miljøvalg tas hver eneste dag i Oslo.

Hvis familien velger å reise kollektivt, må den kjøpe billetter til to voksne og to barn til en totalpris på 224 kroner tur-retur. Velger familien bilen, får den en bompengeutgift på under femtilappen.

Det er fullt mulig å gjøre regnestykket mer komplisert. Ser man på utgifter på bilreisen, kan man regne inn engangsavgift, verdifall og andre faktorer som DN er inne på i sin leder 3. mars. Regner man på utgifter på kollektivreisen, kan man regne inn det man er med å betale gjennom subsidier av kollektivtilbudet over skatteseddelen, noe DN ikke er inne på i sin artikkel.

Men jeg tror ikke så mange gjør slike kompliserte regnestykker i hverdagen. Folk tar kjappe valg basert på kjappe vurderinger av hva som lønner seg. Altfor ofte er det mest forurensende valget er billigst. Og slik øker utslippene.

Ekstremvær, issmelting og voldsomme skogbranner preger nyhetsbildet. Og Meteorologisk institutt melder at denne vinteren er den varmeste i Norge siden målingene begynte for 120 år siden.

Det er bra at DN åpner for høyere bomtakster i rushtiden. Men når avisen påstå at jeg «er langt ute på jordet» når jeg sammenligner kollektivpriser med bomtakster, blir analysen for enkel.

Klimakrisen løses gjennom de daglige valgene vi tar – både på politisk nivå og i hverdagen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.