DN Magasinet skrev sist helg om «Finfluenserne», norske influensere som gjennom Tiktok og andre sosiale medier gir investeringsråd. Blant dem som trekkes frem er en tidligere Paradise Hotel-deltager som blant annet oppfordrer sine 25.000 Tiktok-følgere til å investere i kryptovaluta gjennom en plattform hvor han selv får økonomiske fordeler av å verve følgere.

Det er lett å la seg forføre av tanken på raske penger og de mange videoklippene av influenserens tilsynelatende velstående liv. Det er grunn til å tro at mange kan fristes til å ta økonomiske valg de ikke skjønner konsekvensene av og potensielt kan tape mye penger på. Tilsynsmyndigheter bør være ekstra oppmerksomme på disse influenserne og se om de forholder seg på riktig måte til relevant lovgivning.

Investeringsrådgivning er underlagt et strengt regelverk, nettopp for å ivareta et sterkt og godt forbrukervern, og for å sikre at investeringsrådet som gis er egnet for kunden. For å bidra til at dette regelverket overholdes ble det i 2009 opprettet en egen autorisasjonsordning for investeringsrådgivning, Finaut. Det er i dag om lag 6000 rådgivere som er autorisert for å gi råd om sparing og investering. Disse rådgiverne har gjennomgått grundig opplæring, avlagt eksamen, og må hvert år oppdatere kompetansen sin.

Les også: Finans Norge går hardt ut mot finfluenserne og ber myndighetene følge med: – En trend som er farlig

I tillegg til kunnskap om regelverket som gjelder for de produktene de gir råd om, avlegger de også en prøve i etikk.

Sentralt i en rådgivningssamtale – som er en samtale hvor rådgiver faktisk setter seg ned og prater med kunden – er kartlegging av kundens kompetansenivå, økonomi og behov. Rådene som gis må stå i forhold til dette, slik at kunden forstår de valgene han eller hun gjør.

Et råd fra en influenser om å investere i kryptovaluta kan muligens være et egnet råd for noen få, men vi er sikre på at det ikke er et generelt godt råd for alle.

Det er et svært strengt regelverk for å kunne drive investeringsrådgivning her i landet og det er det en grunn til.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.