Marius Holm, leder i Zero

Ida Krag i Bilimportørenes landsforening skriver i DN 9. oktober at de helhjertet støtter målet om at det kun skal selges nullutslippsbiler i 2025, men at de likevel må få å selge forurensende biler etter det. Krag fraråder også avgifter og reguleringer som kan bidra til oppnåelse av målet de «støtter helhjertet». Bilimportørene vil videreføre mva-fritaket på elbiler i neste stortingsperiode, fordi det å tro at man kan nå målet, og likevel ha inntekter i statskassen, er naiv Ole Brumm-politikk, ifølge Krag.

Det er mer naivt å tro at klimapolitikken bare kan ha gulrøtter. Zero har presentert en enkel og fullt gjennomførbar plan for hvordan dette kan og bør skje. Planen er at mva-fritaket på elbil gradvis fjernes fra 2022-2025, samtidig som avgiften på nye biler med eksospotte økes tilsvarende. Grepet gir titalls milliarder i inntekter til staten over perioden, og sikrer at praktisk talt ingen kjøper fossilbil i 2025.

På denne måten sikrer vi utslippsfri mobilitet over hele landet, og det uten økte kostnader, siden prisen på selve elbilen synker.

Krag mener vi bør inkludere ladbare hybrider i definisjonen på nullutslippsbiler. Hybridbilene har null utslipp på korte turer. Men de har høye utslipp på nordmenns favorittur, til hytta, der elbiler nå gjør raskt inntog. Så politikere: Keep calm and carry on. Gi forbrukere og næringsliv forutsigbarhet. Bevar kjøpsfordelene til og med 2021 som lovet, og sørg for at vi når 2025-målet med økonomisk fornuftige virkemidler.

Økte avgifter på nye biler med eksospotte er nøkkelen til et godt Ole Brumm-resultat: Null utslipp og penger til andre formål i felleskassen. Ja takk, begge deler.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.