Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
${loggedInUserFirstNameFirstChar}${loggedInUserLastNameFirstChar}
Tips oss
${loggedInUserFirstNameFirstChar}${loggedInUserLastNameFirstChar}
${ subscriptionType }
${ loginMenu.buttonText } ${ bliAbonnent.buttonText }
  • ${ logoutMenu.buttonText }
  • ${ nhstLogoutMenu.buttonText }

Kurt R. Brekke og Katrine Reiso

Kurt R. Brekke, sjeføkonom, og Katrine Reiso, seniorrådgiver, Konkurransetilsynet

Innlegg

Roboter, pris og fremtidens kartell

Er prissamarbeid mellom roboter science fiction? Svaret er nei

2 min Publisert: 29.07.18 — 20.58 Oppdatert: 5 år siden

i 2016 ble Justin Bieber indirekte en del av en historisk rettssak. Da kjørte amerikanske og britiske konkurransemyndigheter sin første kartellsak som involverte ulovlig prissamarbeid ved bruk av prisroboter mot to netthandlere som solgte Justin Bieber-produkter via Amazon. Netthandlerne hadde blitt enige om å bruke en prisalgoritme som ikke skulle underkutte den andres pris. Her opptrer Bieber i Inglewood i California samme år.
i 2016 ble Justin Bieber indirekte en del av en historisk rettssak. Da kjørte amerikanske og britiske konkurransemyndigheter sin første kartellsak som involverte ulovlig prissamarbeid ved bruk av prisroboter mot to netthandlere som solgte Justin Bieber-produkter via Amazon. Netthandlerne hadde blitt enige om å bruke en prisalgoritme som ikke skulle underkutte den andres pris. Her opptrer Bieber i Inglewood i California samme år. (Foto: Chris Pizzello/AP/NTB Scanpix) Mer...
Robotisering Prissamarbeid kartell prisrobot Joseph Harrington Innlegg

DN Jobb

Ukens stilling

Det som teller

Dagens Næringsliv er Norges fremste næringslivsavis. Siden 1890 har vi vært først med nyhetene om bransjene, bedriftene og menneskene som former samfunnet. Vi gir deg kunnskap, inspirasjon og grunnlag for gode valg.

Sjefredaktør og administrerende direktør

  • Janne Johannessen

Redaktører

Kontakt

Tips oss

Dagens Næringsliv er en del av DN Media Group. For mer informasjon om DN Media Group klikk her. Vi arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.