DNs lederartikkel 2. oktober handler om anbudsutsetting av bussdriften i Oslo, etter Fagforbundets Bussarbeiderforenings krav om rekommunalisering.
Avisen har helt rett i at det offentlige sparer store beløp på anbudsutsetting av busstjenestene og dokumenterer dette ved å vise til to ulike rapporter. DN hevder imidlertid at fortsatt anbud i Oslo med rødgrønt styre må være en ubehagelig sak for Arbeiderpartiet. Påstanden er noe underlig.
I Aps program står det at man «ikke ønsker anbudsprosesser der det konkurreres på ansattes lønns- og arbeidsvilkår». En tidligere Ap-ledet regjering sørget for at bussanbud ble underlagt reglene om virksomhetsoverdragelse, noe som medfører at bussjåførene har krav på tilsvarende stilling i overtagende selskap. De beholder også tidligere lønns- og arbeidsvilkår.
Ansattes lønns- og arbeidsvilkår er dermed ikke et konkurranseelement, og bussanbud skulle ikke være noe problem for Ap.
Alle busselskaper er dessuten omfattet av samme tariffavtale, Bussbransjeavtalen. Det er en normallønnsavtale og sikrer alle bussjåfører samme lønn ut fra ansiennitet og kompetanse.
Det finnes dog ett unntak vedrørende like lønns- og arbeidsvilkår: Oslo. Bussjåførene i hovedstaden har nemlig et eget Oslo-tillegg på over 10.000 kroner årlig. I tillegg jobber de kun 34 timer i uken.
Sjåførene i Akershus må jobbe i 35,5 timer, men sjåførene i alle andre fylker må jobbe 37,5 timer i uken, på lik linje med andre arbeidstagere.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.