280 millioner kroner skal NSB, det vil si staten, bruke på å endre selskapets navn til Vy. Dette skjer under en Høyre-ledet regjering. I den grad denne regjeringens vyer, «purpose» eller «why» er å redusere offentlige utgifter og kutte ned bevilgningene til fjas, er det vanskelig å få øye på.

Å endre NSBs navn til Vy er sløsing, fjollete og ikke minst uhistorisk. Akkurat den historiske arven skulle man tro at en Høyre-ledet regjering var opptatt av. Det er den ikke. Det ser ut til at regjeringen gir etter for styrets uutgrunnelige visdom og gjemmer seg bak statens eierskapspolitikk.

Begrunnelsene for navneendringen er sprikende og usammenhengende.

  • NSB er ikke dekkende for det vi driver med.

Ansvaret for skinnegangen og infrastrukturen ligger vel hos Bane NOR, men de fleste forbinder fortsatt NSB med togtransport. Og selskapet er eid av staten, 100 prosent. I konkurransen om å være minst dekkende for NSBs virksomhet, vinner Vy overlegent. Vy betyr blant annet utsikt. Eller som Vy skriver på sine hjemmesider: «For oss så betyr det å ha vyer og ambisjoner om å skape fremtidens transportløsninger». Ja vel. Omsett det i konkret handling, ikke bruk ressurser på fjas. De som reiser med tog har vyer om at det skal komme i tide.

  • Vi har kjørt buss siden 1925.

Ja, det har gått fint. Hvorfor hastet det plutselig å endre navn? Ingen er blitt forvirret når de har bestilt billett med Nettbuss. Det er vel ingen som har satt seg på toget når de skulle ta bussen? Tvert om er det vel greit at toget har ett navn og bussen et annet? Riktignok har de fleste av oss tatt buss selv om vi har bestilt en togbillett, men det er ikke fordi togselskapet heter NSB. Det er fordi NSB ikke har levert tjenestene selskapet skal levere.

  • Vi må vinne i konkurransen med andre togselskap.

NSB tapte nylig konkurransen om å levere togtjenester på Sørlandsbanen, eller Sørtoget som Go-Ahead skal kalle det fordi det går sørover. (Håper den som fant på det får godt betalt, for det er stor humor.) Men tapte NSB fordi det het NSB? Nei. Kommer NSB til å vinne eller tape konkurranser på grunn av navnet? Nei, selvsagt ikke. Det hadde vært ulovlig.

  • Nå får vi nye uniformer og nytt utseende.

Dette er også en del av begrunnelsen. Jeg er enig i at dagens fargeprofil med kombinasjonen av rødt, oransje og grått ikke er særlig lekker. Grønnfargen på togsettet som rullet inn på Oslo S her om dagen var finere. De nye uniformene er sikkert freshe. Men må man bytte navn av den grunn? Selvsagt ikke.

Dersom NSB hadde hatt høy standing blant folk flest, ville ikke selskapet funnet på å endre navnet. En solid merkevare med høy oppslutning endrer som regel ikke navn over natten. Men et statlig selskap med dyp lommebok – våre penger – og et rykte på seg for ikke å levere som det skal, kan finne på å gjøre det.

NSBs problem er her at de fleste er glad i NSB og virkelig vil at selskapet skal lykkes. De fleste av oss vil at flere skal reise med tog, at alle tog skal følge rutetabellen og at klimagassutslippene skal gå ned. Derfor blir vi så utrolig skuffet når man prioriterer noe helt annet. Man bytter navn og driver bilutleie. Akkurat som om Oslo sentrum trenger flere biler. En skulle tro at bilutleie var noe private aktører kunne ta seg av. Hallo, hvor er Høyre?

Politikerne peker på styret. Regjeringen er ikke overbegeistret for navneendringen, men orker ikke å gjøre noe, ser det ut til. Etter rundene med Oslomet, Equinor, BaneNor og fandens oldemor har folk gått lei. Men regjeringen har jo bestemt at styret skal bestemme. Den vil dermed ikke gripe inn.

NSB er et selskap i statens eierskapskategori 3. Målet for eierskapet er dermed begrunnet i både forretningsmessige og andre samfunnsmessige forhold. En skulle da tro at en navneendring i et selskap de fleste nordmenn fra Bodø til Stavanger har et forhold til var et politisk anliggende, kanskje særlig for konservativt anlagte politikere.

NSBs styre, som visstnok er eksperter her, er tvunget til å høre på fordi de kan dette med navn. I styret sitter personer med bakgrunn innen økonomi- og ingeniørfagene. De har bakgrunn fra det private næringsliv. Jeg ser ikke hvorfor disse er bedre kvalifisert enn andre til å mene noe om en vanvittig dyr navneendring for statens togselskap som ingen har bedt om.

Egentlig burde de skamme seg litt. 280 millioner kroner kunne gjort underverker for ganske mange. Men vi skal altså høre på voksne mennesker som babler i vei om at NSB ikke lenger er dekkende for hva selskapet driver med fordi de har kjørt buss i snart 100 år og nå skal begynne med bilutleie og konkurrere mot Go-Ahead.

Her må regjeringen gripe inn. Grunnene er gode nok. Også for denne regjeringen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

NSB blir til Vy. Passasjer: – Ny, var det ikke det?
02:10
Publisert: