Jeg er enig med Øyvind Kvalnes 2. oktober når han konkluderer med at BI har en jobb å gjøre. Hvem har ikke det? Jeg tror imidlertid vi er uenige om jobbens karakter. BI-studentene er heldige som har Kvalnes som etikkforeleser, men som handelshøyskolestudenter møter de også spesialister fra mange andre fagområder.

Kvalnes viser til en samtale med en av sine studenter i etikklassen som skal bekrefte den 17 år gamle påstanden om at undervisningen i mange av fagene våre undergraver forståelsen av bærekraft og ansvarlighet. BI-studentene skal visstnok fra starten av oppmuntres til å tenke som «Me incorporated»: Hva styrker min markedsverdi og hvilke knep kan anvendes? Kvalnes slår fast at det er kjernen i læren om det økonomiske, selvsentrerte mennesket, og at det er dette menneskesynet som utvikles i BI-fagene, med unntak av etikkfaget. Det må det bli slutt på ifølge Kvalnes, og konkluderer med at BI bør innlemme etikk, bærekraft og ansvarlighet i alle fagene.

Tror virkelig Kvalnes at «Me incorporated»-karikaturen er hva vi andre dyrker frem i undervisningen? Samfunnsøkonomene på BI gjør det ikke, selv om faget vårt vier egeninteressen mye oppmerksomhet. Det må vi dersom modellene skal ha forklaringskraft og rådene til politikerne skal være relevante.

Mange samfunnsøkonomer har konkludert med at faget vårt, slik vi lenge har undervist det, må endres for at studentene bedre skal forstå de store samfunnsutfordringene. Den endringer skjer ikke best ved å «innlemme etikk, bærekraft og ansvarlighet i alle fagene». Innlemming av de tre stikkordene i alle fag blir lett en papirøvelse. Fag uten de tre stikkordene i kursbeskrivelsen utvikler ikke av den grunn ferdigheter i uetisk adferd og rovdrift. Kanskje de heller utvikler forståelse av ulikhet, grunnrentebeskatning, hvordan strømstøtteordningen kan best utformes, og ikke minst – hva mener vi med «best»?(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.