«Veiprising bør gå til å betale veier», mener økonomiprofessor Sigve Tjøtta (DN 13. juni). Naf mener politikerne ikke bør lytte til dette rådet. Det er et dårlig råd, fordi det er å gjenta feilen som er gjort med bompenger.

Veiprising er en kilometerbasert avgift, hvor prisene for kjørte kilometer varierer med hvor, når og med hvilket kjøretøy du kjører. Kjører du Nordland på langs med en drivstoffgjerrig bil eller en elbil kan kilometeravgiften være svært lav. Kjører du derimot en stor dieselbil over Danmarks plass i Bergen i rushtiden kan kilometeravgiften være høy. Det er fordi det ikke er ønskelig med så mange dieselbiler inn i sentrum i rushtiden. Veiprisingens viktigste funksjon er å regulere trafikkmengden.

Utfordringen for Tjøtta og andre som vil erstatte bompenger med veiprising er derfor at hver eneste krone som skal tas inn til å bygge veier for gjennom veiprising, vil også ha en regulerende funksjon (på samme måte som bompenger har det). Det blir færre biler av det. Spørsmålet blir om man skal koble regulering og finansiering på denne måten. Det advarer Naf mot, fordi det er nøyaktig den samme feilen som er gjort med bompenger. Erfaringen fra bompenger er at jo mer man lykkes med det ene målet, jo mindre lykkes man gjerne med det andre målet: Lykkes man i å regulere, mislykkes man i å finansiere. Og omvendt: Lykkes man i å finansiere, mislykkes man i å regulere.

Vi ser konsekvensene av dette i dag. Debatten om bompengene i norske byer er i praksis en konsekvens av at færre bilister skal betale stadig mer for å opprettholde prosjektfinansieringene som ligger i bypakkene. Noen steder, som i Stavanger, kuttes bypakkene fordi satsene er satt for høye og bilistene ikke kjører «nok». Det samme er i ferd med å skje i Oslo.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.