Dette er avanserte dataprogrammer som skal gi svar på alle våre spørsmål. Som for andre teknologier er også forventningene enorme.

Gran kommune har en chatbot, Kommune-Kari. Hun er tatt rett ut av eventyret «God dag, mann! – Økseskaft» om den tunghørte fergemannen. Spør du om Gran ligger langt fra Oslo får du postadressen til kommunen. Hun forteller at største tettsted er Tokyo og Chongqing! Vil du vite noe om private bedrifter i kommunen, får du fakturaadressen til kommunen. Hun svarer deg når du spør om antall innbyggere, men på oppfølgingsspørsmålet om kvinneandelen får du svaret: Kjønn? Der er jeg nøytral.

Kai A. Olsen, professor i informatikk, Høgskolen i Molde, Universitetet i Bergen og Oslomet
Kai A. Olsen, professor i informatikk, Høgskolen i Molde, Universitetet i Bergen og Oslomet (Foto: Anders Hviid)

Chatboten til Gudbrandsdal Energi kan ikke opplyse om gjennomsnittlig spotpris siste måned, heller ikke om det er mulig å koble en elbil til et vanlig strømuttak. Studentsamskipnaden i Oslo har en chatbot som heter Robert. Spør jeg om gjennomsnittlig husleie, kan han ikke svare på det. I stedet blir jeg fortalt hva jeg kan spørre om: Hvor finner jeg husleiefaktura? Hvordan betaler jeg husleie? Greit nok, men dette høres da ikke ut som noe revolusjonerende nytt.

Nordeas chatbot heter Nova. Hun vil ikke fortelle meg om de tar store innskudd i kontanter, siden hun fortsatt er under opplæring, men er sikker på at hennes kolleger vil hjelpe meg. Ellers er hun en ganske kjedelig samtalepartner, siden hun bare vil snakke om ulike former for pensjonssparing. Jeg er glad for at jeg ikke har invitert med henne på restaurant.

En skal altså være heldig å få et konkret svar fra disse algoritmene, som er veldig flink til å parere spørsmålet ved å henvise til kundesenteret eller til nettet. Den kan hende at DN har rett når de rapporterer om Klondykestemning blant utviklerne, men det forbauser meg at kundene ikke setter større krav før de legger disse hjelpeløse robotene ut på sine nettsider. Mer data kan nok hjelpe, men en kan oppdage at for hvert problem en løser, kan det komme to nye. Det blir som med trollene i folkeeventyrene. Kapper du av et hode, vokser to nye ut.


(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Hva er dette? En homoburger? Jeg visste ikke engang at homofile spiste hurtigmat!
Burger King satser på markedsføring som skaper engasjement. Og selv om den ikke falt i god smak hos absolutt alle, ble Proud Burger-kampanjen en av hurtigmatkjedens største pr-suksesser.
01:58 Min
Publisert: