Da Stefan Seltz-Axmacher grunnla Starsky Robotics i 2016, var fremtiden lys: Kunstig intelligens skulle gjøre lastebilene selvkjørende og det økonomiske potensialet bare i USA var svimlende stort.

Starsky Robotics ville revolusjonere det amerikanske lastebilmarkedet. Hvorfor gikk det galt tidligere i år?

Vi er milevis unna såkalt generell kunstig intelligens og potensialet i kunstig intelligens er oversolgt, mener Seltz-Axmacher. Kunstig intelligens er i dag ikke noe mer eller mindre enn avansert mønstergjenkjenning, men de raske og imponerende fremskrittene vi har sett de siste årene har fått oss til å tro at teknologien vokser inn i himmelen.

Seltz-Axmacher sier at konsensus i dag er at vi er minst ti år fra selvkjørende biler. Teslas Elon Musk er nok ikke enig i dette, men det er en annen historie.

Vi begynner kanskje å nå en grense for kunstig intelligens: Jo bedre den kunstige intelligensen er, desto bedre data må du ha for å forbedre den. Som i annen teknologiutvikling, kan de siste, nødvendige forbedringene kan være svært vanskelige å få til. Og for en selvkjørende bil eller lastebil er ikke nesten godt nok.

Hva betyr egentlig «nesten»?

Det vanskeligste i maskinlæring og kunstig intelligens er de sjeldne hendelsene. For en lastebil kan slike sjeldne hendelser være kollisjoner, nestenkollisjoner eller farlige situasjoner, som hver for seg kan oppstå på mange ulike måter.

Selvkjørende lastebiler høres spennende ut, men for en investor kan det nitide arbeidet med å gjøre selvkjøring sikkert nok oppleves som et langdrygt pengesluk. Og hva er sikkert nok?

Det som er sikkert, er at vi i Norge kan lære noe av Starsky Robotics. (Og for ordens skyld: Starsky Robotics la ned virksomheten sin før covid-19 rammet USA.)

Det finnes mange anvendelser hvor den kunstige intelligensen ikke må være helt perfekt. Om Google anbefaler en annonse som ikke treffer helt hver gang eller prateroboten til banken din ikke løser verdensproblemer, er ikke så farlig, så lenge disse tjenestene er nyttige.

Først og fremst tror jeg vi kan lære å ha nytenkende, men realistiske forventninger til hva vi kan oppnå med kunstig intelligens. Gode lastebilsjåfører har ikke begge bena på gasspedalen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.