Emil Johan Oliver vil at alle skal slutte med forelesninger som undervisningsmetode (DN 26. august). Dette er gammeldags. Isteden vil han ha «omvendt klasserom», der studentene ser på video av forelesningene på forhånd og timene brukes til å jobbe aktivt med fagene.

Vi kan være enige om at forelesningen ikke er den beste undervisningsform. Det er da langt bedre, slik universitetene i Oxford og Cambridge praktiserer, at studentene møter på professorens kontor for å diskutere pensum. Det fungerer nok utmerket med dyktige og godt motiverte studenter, og i særdeleshet om de er få.

Når de fleste norske undervisningssteder omfavner forelesningene, er det ikke fordi dette er beste undervisningsform, men fordi den er billigst. I tillegg har forelesningen den fordel at den er tilpasset de fleste. Her kan en møte godt forberedt, stille spørsmål og være med på å forme undervisningen, eller en kan sitte stille på bakerste benk.

Det skal mye til for at ideen om «omvendt klasserom» skal virke i praksis. Først og fremst krever den at studentene er forberedt. Ja, i mine nesten 50 år på universiteter og høyskoler har jeg hørt om at det finnes forberedte studenter, men vanlig er det ikke. Blant store studentkull er min erfaring at bare et fåtall har sett på stoffet før forelesning.

Egentlig er det ikke noe stort problem, siden det nok er lettere å lese læreboken etter å ha vært på en god forelesning. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor video skal være velegnet for egne studier. Lærebøker og oppgaver er jo laget akkurat for det og gir en helt annen mulighet for konsentrasjon enn en video.

Individuell læring er helt sikkert best, men om to timer forelesning (90 minutter) isteden skal brukes på hver student, ja da blir det under et minutt på hver om det er 100 studenter. Læreren som på denne måten har «omvendt undervisning», vil da fort oppdage om hun skal komme noen vei, så må det effektiviseres.

Det er enkelt å få til. Siden mange vil ha de samme problemene og de samme spørsmålene, går hun opp på podiet og gir et svar i plenum. Men da er hun tilbake til forelesningen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.