Ett år etter at Amazon etablerte seg i Sverige, slapp selskapet nylig løs sitt kraftigste våpen i kampen om kundene på det svenske markedet – den betalte kundeklubben Amazon Prime.

For 59 kroner per måned får Amazons svenske kunder nå gratis frakt på alt som kjøpes, uavhengig av beløp. Om man velger et årsmedlemskap, blir månedsprisen kun på 46 kroner.

Leveringstid på kjøpte varer er én til to dager i 90 prosent av landet. Kunder i Nord-Sverige må legge til en ekstra dag, mens kundene i Stockholm tilbys samme dag-levering.

Jon Erik Ofstad
Jon Erik Ofstad

Som en del av medlemskapet får medlemmene også tilgang til strømmetjenesten Prime Video og spillportalen Prime Gaming. I tillegg får de svenske Prime medlemmene Lightning Deals, hvor medlemmene får 30 minutters forsprang på ikke-medlemmer for å kunne benytte seg av gode tilbud.

I Norge koster til sammenligning Prime Video alene 65 kroner per måned, mens Prime Gaming koster omtrent det samme.

Om Amazon på et senere tidspunkt ønsker å gjøre medlemskapet enda mer attraktivt, kan de velge å inkludere musikktjenesten Prime Music eller Prime Reading, slik tilfellet er i en del andre land. Verktøykassen inneholder også Prime Exclusive Items, som er tilbud som man kun får kjøpt som medlem av Prime. Prime Day, som går av stabelen i juni, er Amazons egen Black Friday, og forbeholdt Prime-medlemmene.

Hensikten med det betalte medlemskapet er selvfølgelig å styre konsumentadferd. Noe som det bevislig gjør.

Det anslås at 70 prosent av Amazons omsetning kommer fra Primemedlemmene. Prime abonnenter kjøper for 2,4 ganger mer enn ikke-abonnenter. Abonnentene handler også fra et bredere spekter av sortimentet. Og kjøpsfrekvensen øker. Dette er koeffisienter vi i Subscrybe kjenner igjen fra prosjekter vi har gjennomført for klienter i forskjellige bransjer.

Fellesnevneren for disse prosjektene, er at vi i hovedsak har gjennomført dem i andre nordiske land, og ikke i Norge. Det kan virke som om den noe tamme lanseringen av Amazon i Sverige i fjor har beroliget norsk næringsliv med hensyn til trusselen fra Amazon.

Amazon Prime har faktisk allerede en posisjon blant norske konsumenter, selv om de ikke er til stede med en egen norsk løsning

Men tam var lanseringen ikke – det som skjer nå i Sverige, er en oppskrift som selskapet bruker i mange land hvor de etablerer seg. For eksempel i Nederland, hvor Amazon etablerte seg høsten 2019 og Amazon Prime ble lansert høsten etter, da varene var i butikken og logistikken på plass.

Amazon Prime har faktisk allerede en posisjon blant norske konsumenter, selv om de ikke er til stede med en egen norsk løsning. Mot slutten av fjoråret intervjuet vi, i samarbeid med Norstat, 1000 nordmenn om abonnement og medlemskap. Fem prosent oppga at de allerede var Prime medlemmer, mens 50 prosent av dem under 40 år oppga at de fant konseptet attraktivt – før lansering …

Spådommen vår er at Amazon og Amazon Prime vil være å finne på det norske markedet høsten 2023. Med et ekstremt kraftig verdiforslag til norske konsumenter.

Norsk detaljhandel har kort tid på seg til virkelig å bevege seg fra den tradisjonelle transaksjonsbaserte modellen, til en relasjonsbasert. Gjennom betalte lojalitetsklubber eller andre abonnementsmodeller som gjør at kundene sparer tid og penger, får økt valgfrihet og generelt sett gjør livet lettere for oss alle. Og gir norske bedrifter den unike relasjonen som Amazon har til sine Prime medlemmer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.