– Hvor er håndbrekket?

Administrerende direktør i Toyota, Lars-Erik Årøy, starter årets firmabiltest med å etterlyse håndbrekket. Og det med god grunn. Spørsmålet var nemlig det mest stilte av alle i løpet av testdagen.

Sett bort fra at alle bilene går på diesel, spriker årets palett av testbiler i alle retninger, også når det gjelder løsning og plassering av håndbrekk. Det er 14 forskjellige biler i form av to bakhjulstrekkere, to suv-er, tre MPV-er, to sedaner og syv stasjonsvogner. Dette gir testpanelet masse variasjon, som også kan gi mye forvirring.

Her kan du se video av alle kandidatene:

– Det er litt urettferdig å gå fra Audi A4 og BMW 3-serie til for eksempel en Mitsubishi Outlander. Det blir jo automatisk litt vaggete, konstaterer markedssjef i BMW Norge, Øystein Sponheim, som kvitterer med å gi Outlanderen en treer i kjøreegenskaper.

Der letzte oder nichts.
Starten på firmabiltesten kunne vært bedre for Mercedes’ Johnny Danielsen. Ved en inkurie har han tatt feil av dagen, men etter å ha satt rekord på distansen Lørenskog-Tyrigrava er han på plass bare litt for sent.

 

– Hvor er brekket? Dette er en skandale, fastslår Danielsen etter han i noe hektisk tempo forsøker å ta igjen det tapte med en Toyota Avensis.

Etter mye fomling bak rattet kommer Danielsen seg ut på veien, og gir Avensis en firer for førermiljø.

Markedsdirektør Petter Johannessen i Ford er heller ikke helt i harmoni med testbilene. Han leter febrilsk etter – ja nettopp – håndbrekket.

– I dag sitter det alle steder, smiler Johannessen som har tatt over Toyotaen etter Danielsen.

Like etterpå prøver han seg på Peugeot 5008. Bilen protesterer med hvinende bremser og høye varsellyder når han rygger, uten at Johannessen lar seg stanse av det. Idet han sjalter til første gir går bilen ned i knestående. Håndbrekket er på.

 

– Det går bra, smiler Johannessen, og forsøker å bagatellisere sine disposisjoner bak rattet.

Utaktisk og taktisk.
MøllerGruppen stiller med tre biler og Bertel O. Steen med to, og resten av testpanelet er mistenksomme og frykter taktisk stemming fra de to bilkonsernene.

– Nei, nei, nei, avviser Jarle Marki, som representer VW.

Les også om vinneren: Tittelforsvareren innfridde

Dette til tross, så viser det seg at både Marki og Møller-kollega Tore Nilsen Breen fra Skoda gir de andre Møller-bilene toppscore. For Bertel O. Steen, som har både Mercedes og Peugeot i stallen, er situasjonen den samme.

– Dette er et kjempeløft. Den har fått terningkast seks på tester både her og der. Men det er jo ingen sportsbil, sier Johnny Danielsen fra Mercedes om Peugeot 5008.

Ut fra Danielsens vurdering ender Peugeoten tilfeldigvis opp som testens nest beste bil.

 

For andre importører er det diplomatiet som må brukes. Toyotas Lars-Erik Årøy har brukt store deler av dagen til å lete etter håndbrekk, og starter en diskusjon med Citroëns Frank Bauge om stemmegivningen på sine respektive biler.

– Driver dere taktisk stemming?

– Nei! Definitivt ikke. Toyota har ingen venner her i dag, konkluderer Årøy.

Store bilder:

Setetrøbbel.
Størrelsen på bilene er høyst variabel. Syv seter store VW Sharan er giganten i selskapet. På motsatt ende finner man sedanversjonen av BMW 320.

– Jeg kan si masse godt om denne bilen, men ryggen min kan bare si masse vondt om den, konstaterer Peugeot-sjef Thomas Røsvold, og etterlyser en kiropraktor.

– BMW-en passer best for en vegetarianer på 60 kilo, fortsetter Rosvold, som selv stiller i klassen for kjøtteter i 100 pluss, noe en fersk åttendeplass i NM i diskos borger for.

 

Bernt Jessen har med en Mitsubishi Outlander i testen. BMWs Øystein Sponheim ber Jessen demonstrere hvordan man setter opp den tredje seterekken.

– Det var da noe alvor da, sier Jessen, som etter fem minutters hardt arbeid under konstant vittige kommentarer må gi opp å få setene på plass.

– Det blir sånn mobbing når man har en bil som selger mye, trøster Jessen seg med.

Årets firmabil:

Store bilder:

Les også om vinneren: Tittelforsvareren innfridde (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.