Det tyske bilmerket Audi vant DNs 16. firmabilkåring etter en hard kamp mot 13 andre bilmerker. Bilmodellen Audi A4 gjentok suksessen fra firmabiltesten ifjor og vant også i år – riktig nok med knappere margin enn tidligere.

14 biler og 14 representanter fra bilimportørene utgjorde juryen som til slutt utpekte Audi A4 til vinner.

– Dette var utrolig gøy. Det viser at våre importkolleger setter pris på vår design og kjøreegenskaper, samtidig som de er på linje med markedet, fastslår Vidar Eriksen, som er direktør for Audi hos bilimportør Harald A. Møller.

Audi A4 er ifølge Eriksen den desidert viktigste bilen for Audi i Norge.

– Til tider står den alene for halvparten av salget, så dette er hjørnestenen i vår portefølje, sier Eriksen.

Les DN.nos test av A4 avant: Audis viktigste

Nøye valg.
I tillegg til testpanelets dom, inngår kategoriene miljø og prisvurdering i totalregnskapet på firmabilkåringen.

Kriteriene for å stille i firmabiltesten var at bilen måtte koste mellom 350.000 og 450.000 kroner. Importørene selv valgte hvilke bilmodeller og varianter de selv skulle stille med, noe som resulterte i både stasjonvogner, suv-er, store familiebiler og sedaner.

Her kan du se video av alle kandidatene:

Eriksen forteller at hans team var bevisst da det plukket hvilken bil Audi skulle stille med.

– Vi tenkte oss nøye om og valgte en med riktig utstyr, pris og farve, sier Eriksen.

Kategorivinner.
Selv om Audi ikke var så suveren vinner som tidligere, gjør bilen en solid innsats i å vinne enkeltkategoriene som utgjør juryens bedømmelse. Med noen få unntak som motor og kjøreegenskaper, der BMW stakk av med seieren, har Audi vunnet de fleste andre, som for eksempel kategoriene kvalitetsfølelse, førermiljø og design. Audi scorer nest beste karakter på CO2-utslipp, men siden bilen er en av de dyrere i testen får Audi A4 et handicap med lav score på prisvurdering.

 

Møllergruppen, som står for importen av Audi, VW og Skoda, har vunnet hele 11 av 16 ganger i DNs firmabilkåring. Men Vidar Eriksen i Audi tror det blir tøft å hente hjem et nytt ratt neste år.

– Vi må sette sammen en god pakke. Det er et krevende panel, konstaterer Eriksen.

Neste år komer også flere nye bilmodeller til å utfordre Audi.

– Neste år blir vel alt målt opp mot VW Passat og Volvo V60, spår Vidar Eriksen.

Årets firmabil:

Store bilder:

Les også: Jakten på et brekk

Slik foregår firmabiltesten:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.