Dagens Næringsliv har gjennom en rekke artikler belyst de store problemene i Nav. I går kom ekspertrapporten som fastslår at etaten svikter på sitt hovedmål om å få flere i arbeid og færre på trygd.

Moderniseringsprogrammet som skulle sørge for en it-modernisering av Nav skulle etter den opprinnelige planen kostet 3,3 milliarder og vært ferdig i 2018.

Planen ble skrinlagt i oktober 2013, og en egen organisasjon med 200 ansatte ble oppløst.

Moderniseringsarbeidet fortsatte – men nå innenfor Navs egen organisasjon. I høst kom Riksrevisjonen med en kritisk rapport om IKT-utviklingen i Nav.

DN avslørte i høst at tapet på omleggingen er på opptil 340 millioner kroner, ifølge en intern rapport hos Nav. Før jul avslørte DN at det i et internt møte i Nav ble opplyst om at totalrammen på 3,3 milliarder kroner, kan sprekke med 1,2 milliarder kroner. Denne saken var noe av bakgrunnen for at kontrollkomiteen på Stortinget innkalte til en ny Nav-høring i januar. Der bekreftet Nav at kostandsrammen sprekker med 1,5 milliarder kroner.

Kontrollkomiteen ville også ha svar etter at DN avslørte at ett konsulentselskap, Accenture, hadde mottatt tre milliarder kroner fra Nav over åtte år.

Samme dag som høringen ble avholdt, avslørte DN en hemmelig rapport bestilt av Nav som varslet en ny Nav-krise. Selv om Joakim Lystad hadde forsikret Stortinget om at moderniseringsprosjektet var i rute, viste rapporten fra selskapet A2 det motsatte. «Lav effektivitet», «ufullstendig kostnadskalkyle» og «begrenset gjennomføringsevne» var dommen fra selskapet Nav selv hadde hyret inn for å kvalitetssikre prosjektet fremover.

Kontrollkomiteen har ennå ikke konkludert etter den siste Nav-høringen. Komiteen venter på en kvalitetssikringsrapport fra konsulentselskapet Metier som er kraftig forsinket.

Les alt om sparkingen av Lystad:

Nav-direktøren har fått sparken  

  - Avhengig av å ta noen grep

Hun skal erstatte Lystad

- Fungerer ikke som ønsket

Tetzschner: - Ikke uventet  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.