Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
– Hvordan vi ser ut på håret, handler om så mye mer. Det er en viktig del av vår identitet. Det handler om hvordan vi føler oss og hvordan vi har det, så sånn sett er frisøryrket viktig langt utover det å klippe og farge hår, sier Christinah Nicolaisen. Foto: Javad Parsa Foto: Javad Parsa
– Hvordan vi ser ut på håret, handler om så mye mer. Det er en viktig del av vår identitet. Det handler om hvordan vi føler oss og hvordan vi har det, så sånn sett er frisøryrket viktig langt utover det å klippe og farge hår, sier Christinah Nicolaisen. Foto: Javad Parsa Foto: Javad Parsa les mer

Lederintervjuet

– Må tåle å gå på trynet

Da Nordens største frisørkonsern trengte nye kontorlokaler, var mor og datter Nicolaisen enige om én ting: Det måtte være høyt under taket. – Vi er nordlendinger, og det kan gå ei kule varmt, sier Christinah Nicolaisen, konsernsjef i Raise-gruppen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Du er konserndirektør for Raise-gruppen, som er eierselskapet til Nikita-kjeden din mor etablerte på 1980-tallet. Hvordan har dette påvirket deg i lederrollen?

– Jeg er vokst opp med en karrieremor, som er både en god rollemodell og en tydelig leder, og det har nok dratt meg i samme retning. Jeg har gått gradene fra ryddehjelp til konserndirektør, og kjenner bedriften veldig godt. Samtidig har jeg alltid vært bevisst på å vise at jeg har gjort meg fortjent til jobbene i selskapet, og det er heldigvis lenge siden jeg følte meg som «datteren til Ellen». Vi har en høy grad av profesjonalitet og tydelig rollefordeling, og det er helt nødvendig for både familien og våre medarbeidere. Men vi er nordlendinger og født i hardt vær, og påvirkes også av det. Det kan gå ei kule varmt noen ganger, så det er godt vi har det høyt under taket på kontoret.

Sjefens cv

Navn: Christinah Sandåker Nicolaisen

Stilling: Konserndirektør i Raise-gruppen

Født: 1982

Familie: Samboer og en fransk bulldog

Utdannelse: Norsk Frisørskole i Bodø og Make-up artist, Glauca Rossi, London. Bachelor i International Business fra European Business School of London og Technologico de Monterrey i Guadalajara, Mexico. Executive master fra Insead, Frankrike

Lederkarriere: Daglig leder i Nikita Hair, regionsleder i Nikita Hair, daglig leder i IC Scandinavia Business Development, Raise International.

Vis mer

– Når stormer det som verst?

– Vi er begge opptatt av nytenkning og leter etter løsninger i stedet for problemer. Jeg er nok mer strukturert enn henne, og det kan fort bli noen heftige diskusjoner før vi som regel lander omtrent på midten. Men det er mitt ansvar som leder å ta beslutninger som innimellom er vanskelige, som for eksempel da vi måtte pakke sakene og innse at vi ikke lyktes i London. Men det var en lærerik, dog veldig dyr, erfaring. Og selv om det stormer litt rundt oss innimellom, så ønsker vi å være en fremoverlent bedrift. Det ligger i ryggmargen. Vi må tåle å gå på trynet noen ganger.

– Dere driver 143 frisørsalonger og har nylig etablert dere med salong i USA. Hva er det med frisørfaget som er viktig for deg som leder å få frem?

– At det er et fantastisk yrke som nesten alltid ligger øverst på kåringer av trivsel på jobb. Men det er en stor utfordring at det er færre som søker seg til frisøryrket, og det er nok mye fordi bransjen selv ikke har vært god nok til å løfte yrket frem. Vi forsøker så godt vi kan å gjøre noe med det, og har blant annet seks egne frisørskoler. Så er det en utfordring at mange fremdeles har en oppfatning om at frisøryrket er belastende for kroppen, men i dag er hms og ergonomi en svært viktig del av ledelsesarbeidet. Det finnes faktisk også mange karriereveier innen bransjen, for eksempel startet en av våre administrerende direktører som frisørlærling.

– Til tross for økt profesjonalisme, så handler det om å stelle håret på folk. Føles det noen ganger litt overfladisk?

– Hehe, på en måte er det jo overfladisk, og jeg skjønner hvorfor du spør. Men hvordan vi ser ut på håret, handler om så mye mer. Det er en viktig del av vår identitet. Det handler om hvordan vi føler oss og hvordan vi har det, så sånn sett er frisøryrket viktig langt utover det å klippe og farge hår.

– Hva gjør du som sjef for å beholde de beste folkene i selskapet deres?

– I moderne ledelse så handler det om å ta innover seg hva medarbeiderne faktisk er opptatt av, og det er gjerne andre ting enn generasjonen før dem. De yngste har for eksempel en helt annen forventning til tilbakemeldinger. Det holder ikke med to medarbeidersamtaler i året, de vil ha løpende dialog. Derfor bruker jeg for eksempel heller en time ekstra på kvelden på vår felles Facebook-gruppe for å gi tilbakemeldinger, enn å svare på mail. De unge bruker ikke mail, og sosiale medier er et fantastisk ledelsesverktøy.(Vilkår)

Jobb og ledelse Arbeidsliv Raise Gruppen Lederintervjuet
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.