Presisering: Siste avsnittet i saken er endret.

Terje Håland (74) investerte 6,7 millioner kroner av sparepengene han hadde tjent seg opp i kjøttbransjen, men fikk ut bare 250.000 kroner.

Håland valgte å gå til sak mot Dag Rune Flåten og selskapet Flaaten Invest International som han mener formidlet fonds- og forsikringsproduktene. Hålands sparepenger ble hovedsakelig plassert i fondet Greenwood på Caymen Island. Britiske finansmyndigheter har advart mot denne spareformen, også omtalt som «death bonds».

Nå, syv år etter investeringen, konstaterer Haugaland tingrett at investeringen er tapt i sin helhet for mannen fra Jæren.

I tillegg til å dekke kundens direkte tap på 6,9 millioner kroner, må Flåten og selskapet som nå bærer navnet Investorpartners også betale for et rentetap på 600.000 kroner samt saksomkostninger på 1,1 millioner kroner. Flåten vil anke dommen, ifølge advokat Thor Harald Eike.

Flåten har de siste årene bygget opp tjenesten Klagehjelp der han har drevet rådgivning til misfornøyde kunder. Han har også hjulpet sparekunder som mener seg utsatt for dårlig rådgivning, blant annet i den såkalte Røeggen-saken. I saken som gikk i Haugaland tingrett. ble han selv rammet av de samme anklagene.

«Råsalg»

Hålands advokat Egil Jarslett påpekte i retten at Flåten var underlagt et profesjonsansvar som finansrådgiver og hadde utført uaktsomme handlinger.

74-åringen søkte lav risiko i investeringen, men fikk i realiteten høy risiko, høye gebyrer ved uttak og et svært illikvid spareprodukt, ifølge advokaten.

Britiske finansmyndigheter gikk på et tidspunkt ut og advarte småsparere mot denne spareformen, også omtalt som «death bonds» fordi det er et begrenset annenhåndsmarked.

Investeringsbeslutningen ble tatt etter et møte høsten 2011.

– Dette er dessuten en modus som er godt kjent fra andre saker om råsalg overfor uprofesjonelle aktører, påpekte Jarslett som mente foretaket i praksis drev rådgivning underlagt verdipapirloven.

Flåten blir i dommen anklaget for å være mer opptatt av egen provisjon enn å hente inn informasjon om spareproduktet som ble formidlet.

Fond på Cayman Island

Dag Rune Flåtens advokat Thor Harald Eike har avfeid mange av påstandene og nektet erstatningsansvar.

Blant annet avvises det at Håland hadde et kundeforhold til Flåten og selskapet. Flåten henviser til at det var en medarbeider som hadde det meste av kontakten med Håland, og at kjøperen var oppmerksom på at det var et risikoeksponert produkt.

Det meste av pengene ble plassert i fondet Goodwood på Cayman Island.

Retten mener at fondsforvalterne fremsto som seriøse, men bare et halvt år etter at investeringen ble gjort, fikk småspareren beskjed om at fondet var stengt for innløsning på grunn av dårlig likviditet. Uttak fra fondet ville medført 25 prosent i gebyrer.

Retten mener at Flåten ikke har tilfredsstilt kravene til en profesjonell rådgiver.

– Etter rettens oppfatning, er Investorpartners ansvarlig for den uaktsomme rådgivningen gitt av Dag Rune Flåten, skriver dommerfullmektig Cathrine Sannes i dommen.

Anker dommen

Flåtens advokat opplyser at dommen vil bli anket.

– Vi har gått gjennom dommen og er ikke enig i resultatet. Dommen vil bli anket, men jeg kan ikke si konkret hva vi vil anke på. Vi er uenige i flere deler av premissene, sier advokat Thor Harald Eike.

Han påpeker at dommen legger til grunn at hele investeringen er tapt, mens det ikke kan utelukkes fremtidige utbetalinger.

Dommeren syntes timetallet til Hålands advokat var i overkant høyt og barberte salæret med 30 timer.

Driver selv klagehjelp

Flåten, som de siste årene gitt ut seks bøker om klagehjelp, pendler i dag til Costa del Sol. I et intervju med Norske Magasinet i januar i år fortalte han om sine ambisjoner om å bygge opp et servicesenter med ti medarbeidere utenfor Malaga. Gjennom Klagehjelp.no gis det rådgivning i aktuelle saker til alt fra misfornøyde leiebilkunder og til dieselbileiere.

Presisering: Tirsdag 11. september omtalte DN en sak om Dag Rune Flåten, som ble dømt til å betale en stavangermann 8,5 millioner kroner. I saken fremkom det at Flåten har utviklet tjenesten Klagehjelp, og at han har ambisjoner om å bygge opp et servicesenter med ti medarbeidere utenfor Malaga som skal gi rådgivning til alt fra misfornøyde leiebilkunder til Tesla-eiere. Flåten opplyser at Tesla-saken er avsluttet og viser til at aktuelle saker er å finne på klagehjelp.no. Han legger til at han ikke har skrevet én bok om Klagehjelp – slik DN skrev, men totalt seks bøker. Han påpeker også at han ikke lenger driver som finansrådgiver.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Finanskrisen: Ingen i verden kjøpte mer aksjer enn ham
Slik sikret Norge seg en lottogevinst mens panikken spredde seg over hele verden
03:17 Min
Publisert: