DN presiserer: Denne saken omhandler en tidligere agent for Elias as. Nåværende agent i Kina er ikke innblandet i tvisten.

I januar 2018 solgte det norske selskapet bak barneserien om redningsskøyten Elias film- og tv-rettigheter til Kina. I tillegg ble de forespeilet milliardomsetning av Elias-leker til de 85 millioner kinesiske barna i målgruppen. Men ifølge en kjennelse fra Oslo byfogdembete gikk selskapets daværende norsk-kinesiske forretningspartner og agent i Kina bak ryggen på nordmennene og sikret seg selv rettigheten til å markedsføre Elias-navnet i Kina.

I kjennelsen fra mai i år går det frem at Elias as gis arrest i aksjeposter og eiendeler for til sammen 11,8 millioner kroner tilhørende den daværende agenten. Bakgrunnen for arresten er «forsettlige og svikaktige brudd» på agentavtalen dem imellom.

Kjennelsen ble gitt uten at anklagede var til stede. I midten av november skal imidlertid selskapene møtes igjen hos byfogden.

Fikk ikke betalt

Ifølge kjennelsen mangler Elias as betalinger på 1,8 millioner kroner fra agenten til tross for at han har mottatt betaling fra de kinesiske selskapene og serien er vist på den kinesiske tv-kanalen CCTV.

Sigurd Slåttebrekk, daglig leder i Elias as.
Sigurd Slåttebrekk, daglig leder i Elias as. (Foto: Fartein Rudjord)

Videre står det at agenten gjennom et kinesisk selskap han kontrollerer, har registrert flere varemerker i Kina knyttet til Elias-navnet som i praksis hindrer Elias as i selv å bruke varemerket i Kina. Retten vurderer dette tapet til en verdi på 10 millioner kroner for Elias as.

– Vi har egentlig ikke noe å melde. Dette er en intern avklaring som vi ikke kan se har offentlighetens interesse, skriver Sigurd Slåttebrekk, daglig leder i Elias as, i en tekstmelding til DN.

Solgt til Kina

Agenten har opptrådt på vegne av Elias as da rettighetene til tv-serien og salg av lisensierte Elias-produkter ble solgt til den kinesiske tv-stasjonen CCTV og strømmetjenesten iQiyi.

CCTV har 1,2 milliarder seere, hvor 85 millioner er barn i målgruppen. iQiyi-tjenesten har 500 millioner månedlige brukere. Netflix har til sammenligning 151 millioner brukere. Verdien av rettighetsavtalene var imidlertid liten sammenlignet med potensialet i leketøysmarkedet. Leketøysprodusenten BlueCat Champion Crown Ltd. spådde i fjor at Elias-leker kunne omsette for 7,5 milliarder kroner i Kina.

– Dette er totalomsetningstall, der Animandos lisensinntekter kun vil utgjøre en brøkdel. Tallene er vanskelige å tro på, men det ville være helt fantastisk om vi oppnår en brøkdel av disse spådommene, sa Slåttebrekk til DN i februar 2018. Animando er morselskapet til Elias as og Elias Kina as.

DN har ikke lykkes i å få kommentar til saken fra den tidligere agenten, som for tiden oppholder seg i Kina. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.