Røde tall til tross: Flyselskapet Norwegians resultat for fjerde kvartal er bedre enn ventet (se resultat nederst).

- Vi har hatt uventet store kostnader knyttet til oppstart av langdistanseoperasjonen, med forsinkede flyleveranser og tekniske problemer. Videre er årsresultatet påvirket av en svakere norsk krone, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos i en pressemelding.

- Samtidig kan vi slå fast at vår forretningsmodell virker i tråd med strategien. Kontantstrømmen har vært meget god i 2013. Vi har kuttet kostnader og satt inn mye ny kapasitet, samt opprettholdt fyllingsgraden. At det er sterk konkurranse i enkelte ruteområder gjenspeiler seg i prisene, men denne konkurransen blir Norwegian stadig bedre rustet til å møte, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Selskapet melder om en passasjervekst på 20 prosent. 5,25 millioner passasjer reiste med flyselskapet i fjerde kvartal.

Videre hadde selskapet en kapasitetsvekst på 41 prosent i fjerde kvartal, opplyser Norwegian.

Gjentar enhetskostnad
Selskapet gjentar i kvartalsrapporten målet om en enhetskostnad (CASK) på 0,40 kroner i 2014, skriver TDN Finans.

I 2014 har selskapet mål om en enhetskostnad på rundt 0,40 kroner, gitt drivstoffpris på 950 dollar per tonn og dollarkurs på 6,00 kroner, eksklusive hedgede volumer og med dagens planlagte ruter.

Selskapet hadde enhetskostnader på 0,42 kroner i fjerde kvartal 2013, mot 0,45 kroner i samme kvartal året før.

Videre opplyses det at selskapets langsiktige finansering for 2014 utvikler seg i henhold til planen.

Fikk Irland-ja
Norwegians resultat kommer dagen etter at flyselskapet fikk driftstillatelse i Irland.

Planen til Norwegian er å fly til USA og Thailand med hovedbase fra Irland og med piloter og kabinpersonale fra USA og Thailand.

Norwegians langdistanseselskap vil være et irsk selskap, underlagt irsk tilsyn.

Les mer: Norwegian nærmere driftstillatelse i Irland

Sterkt prispress
Flyselskapene opplever sterkt prispress i Norden, og Norwegian som lavprisselskap er ikke noe unntak.

Tilleggstjenester blir derfor en stadig viktigere inntektskilde. I 2012 var Norwegians inntekter på såkalte tilleggsytelser (ancillary revenue) nærmere 1,5 milliarder kroner.

Mye tyder på at det beløpet vil vokse fremover.

Tidligere denne uken økte Norwegian uten forvarsel gebyrene for bagasje og setevalg med rundt 33 prosent, og innførte spesielle Pluss-pakker på samtlige ruter.

Les mer: <b>Norwegian øker gebyrene med 33 prosent</b>

NORWEGIAN