Historien om filmgiganten Kodaks fall blir en av hovedsakene på næringslivskonferanse i Ålesund.

Kodak var et av verdens sterkeste merkenavn og hadde på 1970-tallet over 90 prosent av filmmarkedet.

Men selskapet klarte aldri overgangen til den digitale tidsalderen, og i fjor måtte selskapet søke om konkursbeskyttelse.

På næringslivskonferansen InnoTown i Ålesund i mai vil Kodaks visepresident Jeffrey Heyzlett gi forsamlingen informasjon fra innsiden om hva som gikk galt, og ikke minst hvorfor, ifølge en pressemelding fra arrangørene.

Fiaskohistorie
InnoTown er en årlig, internasjonal konferanse om innovasjon, idéskaping, strategi og design i næringslivet.

Som oftest er konferansen blitt brukt til å presentere suksesshistorier, men i år er det altså en skikkelig fiasko som står i sentrum.

Men arrangørene lover også noen nye suksesshistorier. Blant dem er snuoperasjonen i leketøysselskapet Lego, animasjonsselskapet Pixar og det indiske selskapet Mumbay Dabbawala. Selskapet frakter daglig 300.000 lunsjbokser til ulike arbeidsplasser i Mumbai. Arbeidet gjøres uten datasystemer, og de fleste ansatte er analfabeter. Likevel er det nesten ingen feilleveranser.

Les også: Apple og Google byr på Kodak-patenter

<b>Kodak på vei mot konkurs</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.